لینک کوتاه برای دسترسی سریعتر
COPIED
https://ostadshoo.ir/?p=8019 COPIED

آشنایی با سیستم مدیریت محتوای DotNetNuke

خواندن این مطلب

4 دقیقه

زمان میبرد!

سیستم مدیریت محتوای DotNetNuke

سیستم مدیریت محتوای DotNetNuke چیست؟ سیستم مدیریت محتوای DNN یا دات نت نیوک یه CMS کاملا رایگان و اوپن سورس بر مبانی زبان برنامه نویسی C# و تکنولوژی Asp.Net  و دیتابیس قدرتمند Sql Server پیاده سازی شده است. این پلتفرم یا CMS که به عنوان اولین سی ام اس رایگان و اوپن سورس برای .Net شناخته شده میباشد.

این CMS از چهارچوب و قابلیت های بسیار منعطف و قدرتمندی برخوردار هست که شما کمک میکند برنامه های تحت وب خود را در مقیاس های شخصی تا سازمانی توسعه دهید. در ابتدای کار DotNetNuke نسخه های اولیه به عنوان اولین CMS رایگان دات نت معرفی شد و به همین خاطر نیز نام آن در ابتدا دات نت نیوک نام گرفته بود که پس از مدتی با برند DNN Software به فعالیت خود ادامه داد.

بعد از ارائه موفق نسخه های اولیه رایگان و جذب کاربران بسیار زیاد به سمت خود DNN چند سری نسخه تجاری نیز ارائه داد که بر پایه DNN بودند ولی تجاری سازی شده بودند که مشهور ترین آنها ایوک کانتنت نام داشت.

سیستم مدیریت محتوای DotNetNuke
سیستم مدیریت محتوای DotNetNuke

مزایای طراحی سایت با دی ان ان

یکی از مزایای استفاده از DNN این است که بعد از نصب و راه‌اندازی وب سایت DNN، حتی کاربرانی که مهارت برنامه نویسی ندارند، به سادگی قادر به، طراحی صفحات آن هستند. طراحی کاملاً حرفه‌ای و پویا با سیستم مدیریت محتوا دات نت نیوک دیگر امری تخصصی نیست. کاربرانی که تخصص برنامه نویسی ندارد نیز می‌توانند به سادگی صفحات جدید ایجاد یا ویرایش نمایند، ماژول‌ها (ابزارهای کاربردی داخل صفحات) همچون اخبار و مقالات، فرم‌های تماس، اسلایدر، گالری تصاویر، محتوا ساز و … را برای درج محتوا و مطالب داخل سایت خود استفاده نمایند. آن‌ها می‌توانند برای محتوای سایت، ماژول‌ها و صفحات دسترسی های مشخص تنظیم نمایند چرا که DNN دارای سیستم طراحی و تنظیم نقش‌های امنیتی مختلف است. سیستمی که بسیاری از CMS ها ندارند و برای آن نیاز به نصب افزونه‌های جدید دارند. با DNN می‌توانید به سادگی سایت خود را به موتورهای جستجو معرفی نمایید و آن را به بهترین شکل ممکن SEO نمایید. می‌توانید هر شکلی برای ظاهر وب سایت خود تولید کنید و یا از قالب‌های آماده برای آن استفاده نمایید.

یکی از سیستم های مدیریت محتوای دیگر، وردپرس است که قابلیت ها و امکانات متعددی در اختیار شما قرار می دهد. بسیاری از افراد تصورات اشتباهی درباره وردپرس دارند که در مقاله « ۲۶ اشتباه رایج وردپرس » به طور کامل در این خصوص به شما توضیح داده شده است.

نکته مهمی که بسیاری به اشتباه به آن اشاره می‌کنند این است که احتمالا دات نت نیوک پلت‌فرم محبوبی نست. چرا WordPress تعداد زیادی از وب‌سایت‌های معمولی دنیا را در اختیار دارد ولی DNN چندین برابر کمتر از آن همه گیر شده است؟ پس حتما اشکالی وجود دارد. در پاسخ به چنین طرز تفکری با یک مثال ساده در دنیایی کاملا متفاوت این طور می‌توان گفت که اگر یک خودروی پر فروش و ارزان در دنیا همه گیر شده است و یک خودروی لوکس و گران همه گیر نمی‌شود، دلیلی آن بد بودن آن نیست و دلایل دیگری دارد که شاید با این مثال تشابه داشته باشد. اگر DNN‌ پلتفرم خوبی نبود هرگز سازمان‌ها و شرکت‌های بزرگ و حساس که مسائل امنیتی، کیفیت، توسعه پذیری و دارای ارتقاء‌ زیرساخت به سمت آن نمی‌رفتند. چرا این سازمان‌های حساس و مهم از این پلتفرم استفاده می‌کنند؟ این سوالی است که پاسخ به آن جواب کسانی که همه گیری یک پلت‌فرم را با پلتفرم دیگر مقایسه می‌کنند هم هست.

ویژگی‌های پلتفرم DNN

یکی از مهمترین قابلیت‌های دی‌ان‌ان امکان تعریف گروه‌های کاربری متفاوت و نامحدود و همین طور تعریف نقش ایشان در نرم‌افزار و ارائه سطوح دسترسی مشخص برای هر نقش یا کاربر می‌باشد. با توجه به پیش رفتن امنیت تا سطح ماژول، پلت‌فرم دی‌ان‌ان از یک مدل امنیتی توسعه‌پذیری برخوردار است که کنترل کامل بر روی کسانی که مجاز به دیدن یا ویرایش کردن محتوای یک صفحه‌ای خاص باشند را ارائه می‌دهد.

به منظور مدیریت آسان نقش‌ها، می‌توان آن‌ها را گروه‌بندی نمود و بر اساس نقش کاربر دسترسی‌های ویژه به ایشان داد. پلت‌فرم دی‌ان‌ان از مجوزهای پایه‌ای دیدن و ویرایش کردن در سطح صفحه‌ها و ماژول‌ها برخوردار می‌باشد. تعداد این مجوزها در نسخه‌های تجاری دی‌ان‌ان افزایش یافته تا انعطاف بیشتری را برای مدیر سایت فراهم آورد. علاوه بر موارد ذکر شده، تولیدکنندگان ماژول می‌توانند مجوزهای سفارشی خود را برای دادن کنترل بیشتر بر عملکرد ماژول به مدیران سایت، بر روی ماژول خود پیاده‌سازی نمایند.

  1. استفاده از فن‌آوری NET.
  2. معماری چندلایه
  3. انعطاف و مقیاس‌پذیری
  4. یکپارچگی با سایر نرم‌افزارها
  5. بومی‌سازی
  6. زیر پرتال‌ها
  7. سطوح دسترسی بر مبنای ساختار سازمانی
  8. ثبت رویدادها
  9. تنوع ساختار گرافیکی
  10. نسخه بندی محتوا

دات نت نیوک چیست ؟ یک پلتفرم مدیریت محتوای منبع باز در اکوسیستم مایکروسافت است. این محصول، وبسایت شما را یک وبسایت حرفه‌ای و تجاری که استفاده از آن نیز راحت است، اینترانت اجتماعی، پرتال انجمنی یا اکسترانت پارتنر نشان می‌دهد. سایت‌های DNN که متشکل از محتوای پویا در انواع مختلف است، به راحتی اجرا و به روز رسانی می‌شوند. پلتفرم دی‌ان‌ان بیش از ۸ میلیون بار دانلود شده و بیش از ۷۵۰ هزار وبسایت در سرتاسر دنیا را قدرت بخشیده.

امیدواریم مطالعه این مقاله برای شما مفید باشد. در مقاله های بعدی ما را همراهی کنید.

بهترین افزونه های ثبت نام کاربران
1
بهترین افزونه های ثبت نام کاربران وردپرس
بهترین افزونه های ثبت نام کاربران کدام اند؟ یکی از اساسی‌ترین قسمت‌های هر وبسایت مربوط...
دریافت اعلان برای تغییرات پست در وردپرس
2
دریافت اعلان برای تغییرات پست در وردپرس
دریافت اعلان برای تغییرات پست در وردپرس چگونه انجام میشود؟ آیا می‌خواهید برای تغییرات پست...
خروج خودکار کاربران از وردپرس
1
خروج خودکار کاربران از وردپرس
خروج خودکار کاربران از وردپرس چگونه انجام میشود؟ بسیاری از ما عادت داریم بدون اینکه...
نقل قول های تصادفی در وردپرس
1
نمایش نقل قول های تصادفی در وردپرس
 نقل قول های تصادفی در وردپرس چگونه نمایش داده میشوند؟ نقل قول‌ها از طرف افراد...
نمایش نسخه پی دی اف مطالب در وردپرس
0
نمایش نسخه پی دی اف مطالب در وردپرس با PDF.js Viewer
نمایش نسخه پی دی اف مطالب در وردپرس با چه افزونه ای انجام میشود؟ آیا...
فوتر وردپرس
0
فوتر وردپرس و گزینه‌ هایی که باید به آن اضافه شوند
به فوتر وردپرس  چه امکاناتی باید افزوده شود؟ آیا نمی دانید چه چیزی را در...
1 2 3 29

درباره نویسنده



نظرات کاربران



دیدگاهتان را بنویسید

مطالب مرتبط