لینک کوتاه برای دسترسی سریعتر
COPIED
https://ostadshoo.ir/?p=8459 COPIED

ایندکس سایت در گوگل چیست

خواندن این مطلب

6 دقیقه

زمان میبرد!

ایندکس سایت در گوگل

آیا با مفهوم ایندکس سایت در گوگل آشنایی دارید؟ ربات های گوگل با استفاده از خزنده یا یا همان کرالر ها به ایندکس صفحات جدید در دنیای اینترنت می پردازند. هر صفحه ای که در سایت ها ساخته می شود برای دیده شدن نیاز به ایندکس شدن داد. اگر گوگل یا دیگر موتورهای جستجو، سایت شما را ایندکس نکند، سایت شما در نتایج جستجو قابل دیدن نخواهد بود. در این مقاله قصد داریم بگوییم ایندکس سایت چیست

بعد از اینکه شما سایت خود را به گوگل یا سایر موتورهای جستجو معرفی نمودید، خزنده های این موتورها شروع به اسکن کل سایت شما میکنند و تمام لینک های موجود در وب سایت شما، تمامی محتوا، تصاویر و … در پایگاه داده اصلی خود ذخیره میکنند تا در زمان جستجوی مطالب سایت شما توسط کاربران، موتورهای جستجو مطالب را از دیتابیس خود بررسی و در صورت موجود بودن اطلاعات سایت شما را برای کاربر به نمایش بگذارند. به این عمل در اصطلاح ایندکس گفته میشود که میتواند بصورت ساده آنرا با دفترچه تلفنهای قدیمی مقایسه کرد.

در این دفتر ها حروف الفبا نوشته میشدند و در هر صفحه از حروف نام و یا نام های خانوادگی مرتبط همراه شماره تلفن نوشته میشد. به هنگام بازکردن ایندکس یا همان حرف مد نظر، شماره های ثبت شده را میتوانستید مشاهده کنید. پس ایندکس شدن سایت اولین قدم برای معرفی سایت شما به سایر کاربران میباشد تا از طریق موتورهای جستجو نظیر گوگل به مطالب وب سایت شما هنگام جستجو دسترسی داشته باشند.

ایندکس سایت در گوگل
ایندکس سایت در گوگل

نحوه بررسی ایندکس شدن سایت

برای مشاهده ایندکس یک سایت در گوگل، مستقیما به سراغ موتور جستجوی گوگل می‌رویم. طبق تصویر، نام سایت خود را بعد از عبارت “:Site”در گوگل سرچ کنید. عددی که به عنوان نتایج جستجو نشان داده می‌شود، تعداد صفحات ایندکس شده سایت شما در گوگل را نشان می دهد.

جهت بررسی ایندکس صفحه در گوگل برای یک آدرس ‌به خصوص، از ساختار زیر استفاده کنید. در نتایج می‌توانید مشاهده کنید که آیا ایندکس صفحه در گوگل به درستی انجام شده است یا خیر.

site:Mywebsite.com/xample

اگر بعد از وارد کردن آدرس صفحه مورد نظر در گوگل با :site با خطای زیر مواجه شدید، باید بدانید که صفحه شما در گوگل ایندکس نشده است.

اساس کار خزنده ها و ایندکس چگونه است

در صورتی که بصورت ساده بخواهیم این موضوع را بررسی کنیم بدین شرایط میباشد که Crawling یا خزنده موتور جستجو به عنوان مثال گوگل، به صورت پیش فرض قابلیت دسترسی به تمام محتوای سایت شما را دارد(مگر تعریف کنید که ایندکس نکند) بدین ترتیب تمامی محتوای سایت شما توسط Crawling گوگل بررسی میگردند و بعد از بررسی آنها توسط رباتهای گوگل، کلمات کلیدی، بخشی از محتوا ، عناوین تصاویر و … در دیتابیس گوگل ذخیره میگردد تا به هنگام جستجو توسط کاربر از این دیتابیس و کلمات کلیدی ثبت شده نتایج را برای کاربر به نمایش در بیاورند.

چطور باید صفحات را در گوگل ایندکس کرد

برای ایندکس کردن سایت در گوگل، یک  روش مهم وجود دارد آن هم استفاده از ابزار سرچ کنسول گوگل و بخش url inspection است. زمانی که دریافتید فرایند ایندکس شدن در گوگل به درستی انجام نشده است، برای شروع به سراغ ابزار URL inspection می‌رویم.

استفاده از ابزار URL inspection

ابزار URL Inspection ، این امکان را به شما می‌دهد تا صفحات سایت خود را به گوگل معرفی کنید و به ربات های گوگل بگویید صفحه جدید ساخته اید. در ضمن زمانی که می خواهید از بدانید آدرسی از سایت شما ایندکس شده است یا نه نیز از این ابزار می توان استفاده کرد. این ابزار بطور خاص برای صفحات وب‌سایت طراحی شده است و شامل فایل‌های عکس، ویدئو و غیره نمی‌شود.

برای استفاده از این ابزار ابتدا باید از قبل سایت خود را در Google Search Console تعریف کرده باشید. پس از ورود به صفحه ابزارهای کنسول، در سمت چپ سایت مورد نظر خود را انتخاب کنید. سپس در بخش بالای صفحه، طبق تصویر در بخش جستجو آدرس صفحه مورد نظر را وارد کنید.

پس از وارد کرن آدرس صفحه مورد نظر باید روی گزینه request indexing کلیک کنید تا درخواست شما برای ایندکس صفحه در گوگل ثبت شود و کرالر ها برای ثبت این صفحه در نتایج گوگل به سراغ صفحه شما بیایند.

دلایل ایندکس نشدن سایت در گوگل

عوامل گوناگونی برای عدم نمایش و یا ایندکس نشدن سایت شما در گوگل وجود دارد. احتمال دارد کلا خزنده های گوگل موفق نشده اند به سایت شما دسترسی داشته  باشند که این نیز میتواند دلایل مختلفی داشته باشد. یا احتمال دارد گوگل سایت شما پنالتی کرده و تمامی محتوای شما را حذف کرده باشد.

در صورتی که قسمتی از صفحات شما در گوگل ایندکس نشده است نیز میتوانید از طریق گوگل وب مستر و گزینه Fetch as Google صفحه مدنظر را در گوگل اضافه کنید. البته قبل از آن به چند مورد بایستی دقت کنید که احتمالا باعث گردد صفحات یا سایت شما ایندکس نگردد:

سایت مپ را حتما بررسی کنید.

فایل robots.txt را روی هاست خود بررسی کنید تا جلوی ایندکس شدن را در این فایل نگرفته باشید.

هاست خود را بررسی کنید تا خزنده های گوگل امکان دسترسی به سایت شما را داشته باشند. برای این منظور میتوانید سایت خود را به گوگل وب مستر اضافه کنید و در صورتی که اروری در خزنده های گوگل روی سایت شما وجود داشته باشد از آن طریق بتوانید مشاهده کنید.

پیشنهاد مطالعه: تاثیر بک لینک روی سئو سایت

روش‌های سرعت بخشیدن به ایندکس صفحات در گوگل

اگرچه ثبت درخواست ایندکس صفحات، به کراولرهای گوگل اطلاع می دهد که بیابند و صفحه جدید را ایندکس کنند، اما برای سرعت بخشیدن به ایندکس صفحات در گوگل، تکنیک‌هایی وجود دارد که می‌توانید از آنها استفاده کنید. این تکنیک‌ها می‌توانند مشکلات ایندکس صفحه در گوگل را نیز برطرف کنند. سریع ترین راه برای ایندکس شدن صفحات جدید شامل موارد زیر است:

  1. ربات گوگل را بلاک نکنید
  2. استفاده از از Site Map
  3. اصلاح صفحات اورفن ( orphan)
  4. اصلاح لینک‌های nofollow
  5. به اشتراک گذاشتن مطالب در شبکه های اجتماعی با لینک
  6. استفاده از محتوای با ارزش
ایندکس سایت در گوگل
ایندکس سایت در گوگل

چطور میتوانیم صفحات سایت خود را سریعتر ایندکس کنیم

اگر این سوال را از هر فرد آشنا به طراحی سایت سوال کنید حتما پاسخ آنها این خواهد بود که برای این کار لازم هست حتما با یک مشاور سئو در ارتباط باشید. اما واقعیت به همین صورت میباشد؟ نظر شخصی بنده خیر! در صورتی که وقت کافی دارید و میتوانید سایت خود را جهت افزایش رتبه و بهبود نتیجه هدایت کنید میتوانید با صبر و حوصله به انجام اینکار بپردازید. البته اگر نیاز دارید بصورت اصولی و با زمان بندی مطمئن اینکار را انجام دهید میتوانید با یک متخصص سئو در ارتباط باشید. در صورتی که قصد دارید خودتان اینکار را انجام دهید به موارد زیر دقت کنید:

بلک لینک مناسب برای سایت خود تهیه کنید

استاندارد های وب سایت خود را نادیده نگیرید. سایت خود را چک کنید در صورتی که مشکلی در استانداردهای وب داشته باشد در اولین فرصت برطرف کنید.

محتوا سازی کنید. همیشه برای وب سایت خود محتوا تولید کنید و البته سعی نکنید محتوای خود را کپی کنید.

از شبکه های مجازی بخصوص Google + غافل نباشید

لینک های داخلی سایت خود را نیز بایستی همیشه بهینه و با کیفیت داشته باشید. مقالات یا محتوای مرتبط را لینک کنید.

سرعت سایت خود را بهینه کنید تا سایت شما نیز با سرعت ایندکس گردد.

نقشه سایت را حتما بصورت استاندارد روی وب سایت خود پیاده سازی کنید و به آن اهمیت دهید.

برای سایت خود اکانت گوگل وب مستر ایجاد کنید و همیشه سایت و محتوا را آنالیز کنید.

در صورتی که عجله برای ایندکس یک صفحه دارید از Fetch as Google داخل گوگل وب مستر استفاده کنید.

هیچگاه سایت خود را رها نکنید و همیشه به فکر آپدیت باشید. مخصوصا آپدیت خود را اختصاصی درنظر بگیرید و کپی را فراموش کنید.

بهترین افزونه های ثبت نام کاربران
1
بهترین افزونه های ثبت نام کاربران وردپرس
بهترین افزونه های ثبت نام کاربران کدام اند؟ یکی از اساسی‌ترین قسمت‌های هر وبسایت مربوط...
دریافت اعلان برای تغییرات پست در وردپرس
2
دریافت اعلان برای تغییرات پست در وردپرس
دریافت اعلان برای تغییرات پست در وردپرس چگونه انجام میشود؟ آیا می‌خواهید برای تغییرات پست...
خروج خودکار کاربران از وردپرس
1
خروج خودکار کاربران از وردپرس
خروج خودکار کاربران از وردپرس چگونه انجام میشود؟ بسیاری از ما عادت داریم بدون اینکه...
نقل قول های تصادفی در وردپرس
1
نمایش نقل قول های تصادفی در وردپرس
 نقل قول های تصادفی در وردپرس چگونه نمایش داده میشوند؟ نقل قول‌ها از طرف افراد...
نمایش نسخه پی دی اف مطالب در وردپرس
0
نمایش نسخه پی دی اف مطالب در وردپرس با PDF.js Viewer
نمایش نسخه پی دی اف مطالب در وردپرس با چه افزونه ای انجام میشود؟ آیا...
فوتر وردپرس
0
فوتر وردپرس و گزینه‌ هایی که باید به آن اضافه شوند
به فوتر وردپرس  چه امکاناتی باید افزوده شود؟ آیا نمی دانید چه چیزی را در...
1 2 3 29

درباره نویسنده



نظرات کاربران



دیدگاهتان را بنویسید

مطالب مرتبط