لینک کوتاه برای دسترسی سریعتر
COPIED
https://ostadshoo.ir/?p=7901 COPIED

آدرس آی پی چیست

خواندن این مطلب

5 دقیقه

زمان میبرد!

آدرس آی پی

آدرس آی پی چیست؟ اگر در حال راه‌اندازی و ساخت یک وب سایت هستید، قطعا مجموعه‌ای از اصطلاحات فنی وجود دارد که شما با آنها آشنا نیستید. راه اندازی یک وب‌سایت می‌تواند کار ساده‌ای باشد، اما فناوری پشت سر آن بسیار پیچیده است. یکی از اصطلاحاتی که ممکن است با آن روبرو شوید، آی پی (IP) آدرس است. در حال حاضر، شما نیاز ندارید که از پیچیدگی آی پی آدرس‌ها برای خرید ‌هاست یا ثبت دامنه بدانید و آن را درک کنید، اما داشتن اطلاعات بیشتر درباره آنچه در پشت صحنه وب سایت شما اتفاق می‌افتد  هرگز به ضرر شما نیست و قطعا به شما کمک خواهد کرد.

 در ادامه به طور دقیق درباره آی پی آدرس‌ها صحبت می‌کنیم، در انتهای‌این پست شما می‌دانید آی پی آدرس چیست؟ چگونه کار می‌کند؟ چرا ضروری هستند و چگونه با نام دامنه سایت شما ارتباط برقرار می‌کنند.

آدرس آی پی چطور نشان داده می‌شوند؟

آدرس IP رشته‌ای از اعداد است که با نقطه از‌هم جدا شده‌اند. آدرس‌های IP به‌صورت مجموعه‌ای از چهار عدد بیان می‌شوند. به‌عنوان مثال، این یک آدرس آی‌پی است: ۱۹۲.۱۵۸.۱.۳۸. هر عدد در این مجموعه می‌تواند از ۰ تا ۲۵۵ باشد؛ بنابراین، بازه آدرس‌دهی IP کامل از ۰.۰.۰.۰ تا ۲۵۵.۲۵۵.۲۵۵.۲۵۵ است. آدرس‌های IP را Internet Assigned Numbers Authority (به‌اختصار IANA) تعیین می‌کند که بخشی از شرکت اینترنتی است و برای نام‌ها و اعداد اختصاص داده شده است.

نحوه کارکرد آی پی چیست ؟

پروتکل اینترنت IP مانند هر زبان دیگری به‌واسطه برقراری ارتباط با استفاده از دستورالعمل‌های تنظیم‌شده برای انتقال اطلاعات کار می‌کند. همه دستگاه‌ها با استفاده از این پروتکل اطلاعات را با سایر دستگاه‌های متصل تبادل می‌کنند. به‌عبارت‌دیگر، تمام کامپیوتر‌ها در هر مکانی با صحبت‌کردن به زبان IP باهم ارتباط برقرار می‌کنند.

آدرس های IP چگونه کار می کنند؟

پروتکل اینترنت با برقراری ارتباط با استفاده از دستورالعمل های تنظیم شده با هدف انتقال اطلاعات کار می کند، همه دستگاه‌ها با استفاده از این پروتکل اطلاعات را با سایر دستگاه‌های متصل پیدا، ارسال و تبادل می‌کنند، با صحبت کردن به یک زبان، هر رایانه ای در هر مکانی می تواند با یکدیگر صحبت کند.

نحوه کار ip در شبکه

آدرس IP شما قابلیت تغییر را دارند، برای مثال، خاموش یا روشن کردن مودم یا روتر می تواند سبب تغییر آن شود؛ یا می توانید با ISP خود تماس بگیرید و آنها می توانند IP را برای شما تغییر دهند.

وقتی خارج از منزل هستید – مثلاً در سفر – و دستگاه خود را با خود می برید، آدرس IP منزل شما همراه شما نخواهد بود؛ دلیل آن این است که شما از شبکه دیگری (Wi-Fi در هتل، فرودگاه، یا کافی شاپ و غیره) برای دسترسی به اینترنت استفاده می کنید و از یک آدرس IP متفاوت (و موقت) استفاده می کنید که توسط ISP به شما اختصاص داده شده است؛ هتل، فرودگاه یا کافی شاپ؛ همانطور که از فرآیند پیداست، انواع مختلفی از آدرس های IP وجود دارد که در ادامه به بررسی آنها می پردازیم.

آدرس آی پی
آدرس آی پی

انواع آدرس‌‌‌های IP عمومی

آدرس‌‌‌های IP عمومی می‌‌‌توانند استاتیک ( ثابت ) یا دینامیک ( متغیر ) باشند. هر کدام از این‌‌‌ها ویژگی‌‌‌های خود را دارند و با هم متفاوت هستند. در ادامه به توضیح این مفاهیم می‌‌‌پردازیم :

آدرس IP استاتیک یا ثابت

IP استاتیک دائمی و به صورت اختصاصی برای شما است و هرگز تغییر نمی‌‌‌کند. این آدرس ،ISP (شرکت ارائه دهنده خدمات اینترنتی) ، موقعیت دقیق جغرافیایی ( قاره، کشور، منطقه، شهر و … ) و …. که مرتبط به دستگاه مورد نظر است را دربرمی‌‌‌گیرد.

در صورتی که بخواهید IP ثابت داشته باشید باید به شرکت ارائه دهنده‌‌‌ی خدمات اینترنتی یا ISP درخواست دهید. (این کار مستلزم پرداخت هزینه‌‌‌هایی است.) البته ضرورتی ندارد که حتما IP ثابت داشته باشید. داشتن IP استاتیک یا ثابت بیشتر برای افرادی که کار میزبانی سرور انجام می‌‌‌دهند مهم و حیاتی است.

با داشتن یک آدرس IP ثابت، دستگاه‌‌‌های دیگر به سادگی می‌‌‌توانند سیستم مورد نظر را پیدا کنند.

آدرس IP دینامیک یا متغیر

برخلاف IP های استاتیک، آدرس‌‌‌های IP دینامیک دائمی نیستند و با هر بار اتصال به اینترنت تغییر می‌‌‌کنند. IP های دینامیک می‌‌‌توانند توسط ISP تهیه شوند. در این صورت لیستی از این IP ها وجود دارد که برای هر بار استفاده به صورت تصادفی به یک دستگاه نسبت داده می‌‌‌شوند. این کار برای شرکت‌‌‌های ارائه دهنده خدمات اینترنتی نیز صرفه‌‌‌ی اقتصادی دارد و مشتریان بیشتری برای آن‌‌‌ها به ارمغان می‌‌‌آورد.

برای این کار هر وقت شما به اینترنت وصل شوید ISP یک IP دینامیک در اختیار شما قرار می‌‌‌دهد و هر زمان که اتصال شما به اینترنت قطع شود IP گفته شده دیگر در اختیار شما نیست و به سیستم دیگری اختصاص پیدا می‌‌‌کند. همان طور که گفتیم این کار باعث صرفه جویی در هزینه‌‌‌ برای ISP ها می‌‌‌شود. همچنین در این حالت هک کردن سیستم شبکه نیز دشوارتر است که یک مزیت به شمار می‌‌‌آید.

آدرس آی پی
آدرس آی پی

آی پی آدرس اشتراکی چیست؟

آی پی آدرس‌ها اشتراکی به دلایل مختلف رایج تر از IP‌های اختصاصی هستند. در یک آی پی اشتراکی چندین سایت با یک IP راه‌اندازی می‌شوند. به عنوان مثال، اگر شما از یک هاست اشتراکی استفاده می‌کنید، به احتمال زیاد یک آی پی آدرس اشتراکی نیز دارید. با‌این حال،‌ این کار به میزان ترافیک سایت شما لطمه وارد نمی‌کند.

مرورگر وب کاربر برای نمایش درست وب سایت با سیستم و سرور DNS ارتباط برقرار می‌کند. با یک آی پی آدرس اشتراکی، صدها سایت می‌توانند از همان آی پی آدرس استفاده کنند.

 فقط به‌این دلیل که از یک آی پی آدرس مشترک استفاده می‌کنید به‌این معنی نیست که شما از ‌هاست اشتراکی استفاده می‌کنید. ممکن است یک سرور مجازی یا سرور ابری داشته باشید، در حالی که دارای یک آی پی آدرس مشترک نیز هستید.

برای انتخاب هاست باید به چه نکاتی توجه کنیم؟ برای پاسخ به این سوال پیشنهاد میکنیم به مقاله « نکات مهم درباره انتخاب هاست ووکامرس» مراجعه کنید.

اگر از IP اشتراکی استفاده می‌کنید، نگران نباشید. شما در صورتی نیاز به آی پی اختصاصی دارید که نیاز به برای برنامه یا سرویس خاصی داشته باشید.

همانطور که متوجه شدید تعداد آی پی آدرس‌ها رو به افزایش است و بیشتر دستگاه‌ها برای اتصال به اینترنت نیاز به آی پی دارند. قطعاً بدون آی پی آدرس، احتمالاً اینترنت را آنطور که امروز میشناسیم، نداشتیم!

بهترین افزونه های ثبت نام کاربران
1
بهترین افزونه های ثبت نام کاربران وردپرس
بهترین افزونه های ثبت نام کاربران کدام اند؟ یکی از اساسی‌ترین قسمت‌های هر وبسایت مربوط...
دریافت اعلان برای تغییرات پست در وردپرس
2
دریافت اعلان برای تغییرات پست در وردپرس
دریافت اعلان برای تغییرات پست در وردپرس چگونه انجام میشود؟ آیا می‌خواهید برای تغییرات پست...
خروج خودکار کاربران از وردپرس
1
خروج خودکار کاربران از وردپرس
خروج خودکار کاربران از وردپرس چگونه انجام میشود؟ بسیاری از ما عادت داریم بدون اینکه...
نقل قول های تصادفی در وردپرس
1
نمایش نقل قول های تصادفی در وردپرس
 نقل قول های تصادفی در وردپرس چگونه نمایش داده میشوند؟ نقل قول‌ها از طرف افراد...
نمایش نسخه پی دی اف مطالب در وردپرس
0
نمایش نسخه پی دی اف مطالب در وردپرس با PDF.js Viewer
نمایش نسخه پی دی اف مطالب در وردپرس با چه افزونه ای انجام میشود؟ آیا...
فوتر وردپرس
0
فوتر وردپرس و گزینه‌ هایی که باید به آن اضافه شوند
به فوتر وردپرس  چه امکاناتی باید افزوده شود؟ آیا نمی دانید چه چیزی را در...
1 2 3 29

درباره نویسنده



نظرات کاربران



دیدگاهتان را بنویسید

مطالب مرتبط