لینک کوتاه برای دسترسی سریعتر
COPIED
https://ostadshoo.ir/?p=7729 COPIED

آشنایی با رابط API و کاربرد آن در برنامه نویسی

خواندن این مطلب

4 دقیقه

زمان میبرد!

رابط API

رابط API چیست و چه کاربردی در برنامه نویسی دارد؟ API ها یا رابط‌های برنامه نویسی کاربردی (Application Programming Interfaces)، بخش مهمی از توسعه نرم‌افزار مدرن هستند. API ها به برنامه‌های مختلف اجازه می‌دهند تا با یکدیگر ارتباط برقرار کنند و توسعه‌دهندگان را قادر می‌سازند محصولات و خدمات نوآورانه‌ای ایجاد کنند. در این مطلب از استادشو به بررسی مفهوم API ها در برنامه نویسی می‌پردازیم که شامل موارد استفاده، مزایا و معایب آن‌ها می‌شود.

آشنایی با نحوه عملکرد رابط API در برنامه نویسی

در پاسخ به اینکه نحوه کار API چیست، باید بگوییم که کار آن بستگی به نوع API دارد. برخی از API‌ها قراردادی و توافقی هستند. برای مثال، شما با قرار دادن API یک‌نرم‌افزار در داخل سایتتان، درخواستی را به نرم‌افزار ارسال می‌کنید. سپس با تأیید درخواست شما توسط نرم‌افزار، پل ارتباطی بین سایت شما و نرم‌افزار برقرار خواهد شد.

با دو مثال ساده خواهیم گفت نحوه کار ای پی آی چیست:

مثال اول در خصوص عملکرد رابط API

زمانی که از یک فروشگاه اینترنتی خرید می‌کنید، برای پرداخت آنلاین، درگاه‌های مختلف بانکی را مشاهده خواهید کرد. یعنی فروشگاه اینترنتی موردنظر با قرار دادن API این بانک‌ها در سایت خود، امکان اتصال سایت به درگاه بانکی را فراهم کرده است.

وقتی شما برای پرداخت آنلاین روی یکی از درگاه‌های بانکی کلیک می‌کنید، درخواستی از طریق API به وب‌سرور ارسال می‌شود. سپس وب‌سرور به سرور بانک موردنظر وصل شده و پس از ارسال پاسخ از سرور، شما به صفحه پرداخت بانک منتقل خواهید شد.

مثال دوم

فرض کنید یک فروشگاه اینترنتی دارید که از قابلیت حسابداری مناسبی برخوردار نیست. برای ثبت فاکتورهای فروش و سفارشات ثبت شده داخل سایت نیاز است به‌صورت دستی هر یک از فاکتورها را وارد نرم‌افزار حسابداری خود کنید تا در امور حسابداری به مشکل نخورید. به‌جای این کار، بدون نیاز به دانستن نحوه کار با نرم‌افزار حسابداری، می‌توانید ای‌ پی‌ آی نرم‌افزار حسابداری را داخل سایتتان قرار دهید. به‌ این‌ ترتیب، پل ارتباطی بین سایت و نرم‌افزار حسابداری برقرار خواهد شد؛ درنتیجه فاکتورهای داخل سایت، به‌طور مستقیم داخل سیستم حسابداری نیز ثبت خواهد شد.

رابط API
رابط API

انواع رابط API

حال با مفهوم اینکه API چیست به صورت مختصر آشنا شدیم، برای بررسی عمیق‌تر این موضوع انواع API را مورد تحلیل واقع می‌دهیم. سه نوع API وجود دارد که در ادامه موردبررسی واقع خواهند شد.

API های وب

وب API ها  (web apis) برای اتصال برنامه‌های کاربردی وب استفاده می‌شوند و به آن‌ها امکان تبادل داده و عملکرد را می‌دهند. API های وب معمولاً با استفاده از درخواست‌ها و پاسخ‌های HTTP قابل دسترسی هستند و می‌توان از آن‌ها برای بازیابی داده‌ها از یک وب سرور، ارسال داده‌ها به سرور وب یا انجام اقدامات دیگر استفاده کرد.

API های محلی

API های محلی برای اتصال برنامه‌های در حال اجرا بر روی یک دستگاه استفاده می‌شوند. API های محلی معمولاً با استفاده از فراخوانی تابع قابل دسترسی هستند و به برنامه‌های مختلف اجازه می‌دهند منابع و داده‌ها را به اشتراک بگذارند.

API های سیستم

API های سیستم برای اتصال برنامه‌ها به سیستم‌عامل و منابع سخت‌افزاری استفاده می‌شوند. API های سیستم برای تعامل با سیستم فایل، دسترسی به دستگاه‌های سخت‌افزاری و انجام سایر وظایف در سطح سیستم استفاده می‌شوند.

رابط API
رابط API

آشنایی با ۵ کاربرد اصلی رابط API

ای پی آی کاربردهای مختلفی دارد. در این بخش می‌خواهیم بررسی کنیم عمومی‌ترین کاربردهای API چیست به زبان ساده نمونه واضح هر کاربرد را برایتان بگوییم.

API .۱ گوگل مپ (Google Maps)

۲. استفاده از پلتفرم‌های اجتماعی

۳. بهره‌مندی از اینترنت اشیا (IOT)

۴. تهیه بلیط سفر و هتل

۵. برنامه‌های مسیریابی

API مانند یک جاده هموار، راه ارتباط برنامه‌نویسان با برنامه و سرویس‌های مختلف را برقرار می‌کند. در این مقاله، به‌طور کامل پاسخ این سوال را دادیم. انواع API و پروتکل‌های مربوط به آن را بررسی کردیم. کاربردهای مهم API را مثال زدیم و در آخر نگاهی به مزایای API انداختیم. از اینکه تا انتهای این مقاله همراه ما بودید، از شما متشکریم. درصورتی‌که برای ایجاد API روی سرور نیاز به راهنمایی دارید، همین حالا می‌توانید از طریق تیکت یا تماس تلفنی از مشاوره کارشناسان ما در چکاوک شهر استفاده کنید. امیدواریم این مقاله به شما در درک مفهوم API و کاربردهای منحصربه‌فرد آن کمک کرده باشد.

بهترین افزونه های ثبت نام کاربران
1
بهترین افزونه های ثبت نام کاربران وردپرس
بهترین افزونه های ثبت نام کاربران کدام اند؟ یکی از اساسی‌ترین قسمت‌های هر وبسایت مربوط...
دریافت اعلان برای تغییرات پست در وردپرس
2
دریافت اعلان برای تغییرات پست در وردپرس
دریافت اعلان برای تغییرات پست در وردپرس چگونه انجام میشود؟ آیا می‌خواهید برای تغییرات پست...
خروج خودکار کاربران از وردپرس
1
خروج خودکار کاربران از وردپرس
خروج خودکار کاربران از وردپرس چگونه انجام میشود؟ بسیاری از ما عادت داریم بدون اینکه...
نقل قول های تصادفی در وردپرس
1
نمایش نقل قول های تصادفی در وردپرس
 نقل قول های تصادفی در وردپرس چگونه نمایش داده میشوند؟ نقل قول‌ها از طرف افراد...
نمایش نسخه پی دی اف مطالب در وردپرس
0
نمایش نسخه پی دی اف مطالب در وردپرس با PDF.js Viewer
نمایش نسخه پی دی اف مطالب در وردپرس با چه افزونه ای انجام میشود؟ آیا...
فوتر وردپرس
0
فوتر وردپرس و گزینه‌ هایی که باید به آن اضافه شوند
به فوتر وردپرس  چه امکاناتی باید افزوده شود؟ آیا نمی دانید چه چیزی را در...
1 2 3 29

درباره نویسنده



نظرات کاربران



دیدگاهتان را بنویسید

مطالب مرتبط