لینک کوتاه برای دسترسی سریعتر
COPIED
https://ostadshoo.ir/?p=7909 COPIED

آشنایی با نحوه ثبت دامنه .org

خواندن این مطلب

5 دقیقه

زمان میبرد!

دامنه .org

دامنه .org یکی از دامنه های سطح بالا از سیستم دامنه ی (DNS) می باشد که در دنیای اینترنت مورد استفاده قرار می گیرد. دامنه org. مخففی از واژه ی Organization به معنای سازمان می باشد و در واقع در ابتدا برای سازمان های غیر دولتی در نظر گرفته شده بود که امروزه تنها به این سازمان ها محدود نمی شود. این دامنه بیشتر توسط مدارس، پروژه ها و جوامع مورد استفاده قرار می گیرد و میزان استفاده و ثبت دامنه org در سال های اخیر به شدت افزایش پیدا کرده است به طوری که تا چند سال قبل بیش از ۱۰ میلیون دامنه org. به ثبت رسیده بود. شرکتی به نام MITER اولین شرکت و سازمانی بود که دامنه org. را با نام Mitre.org در سال ۱۹۸۵ به ثبت رساند.

از دامنه org. چه میدانید

دامنه .org یک پسوند دامنه سطح بالا gTLD)) قابل ثبت است و مخفف کلمه organization می‌باشد که این پسوند مناسب سازمان‌ها است. پسوند دامنه .org یکی از پسوند‌های اصلی است که در سال ۱۹۸۵ به وجود آمد و از سال ۲۰۰۳ به بعد  توسط اداره Public Interest Registry اداره می شود.

این دامنه در ابتدا برای اشخاص حقوقی در نظر گرفته شده بود، اما این محدودیت بعد از مدتی اعمال نشد و برداشته شد. در حال حاضر معمولا این دامنه توسط مدارس، پروژه های متن باز (open-source) و انجمن ها و اجتماعات، همچنین توسط برخی نهادهای انتفاعی مورد استفاده قرار می­گیرد. تعداد دامنه های ثبت شده پسوند org در دهه ۱۹۹۰ کمتر از یک میلیون بود و از ژوئن ۲۰۱۳ به ده میلیون افزایش یافت.

طریقه ثبت دامنه org

برای ثبت دامنه ها و subdomain (ساب دامین) باید از طریق ثبت کنندگان معتبر اقدام نمایید. در برخی مواقع مانند craigslist.org از ساب دامین در سایت های تجاری نیز استفاده می شود. در برخی موارد دیگر از ساب دامین یا زیر دامنه ها برای مدیریت بحران استفاده می کنند و در واقع برخی از این ساب دامین ها برای مدیریت کردن بحران ایجاد و ساخته شده اند. سازمان ها در هر جایی از دنیا می توانند ساب دامین را ثبت نمایند و بسیاری از کشورها مانند استرالیا، کانادا، ژاپن، بولیوی، ترکیه، سومالی، هند، بریتانیا و… دامنه های سطح دوم با هدفی مشابه را تحت ccTLD تاسیس کرده اند. این دامنه های سطح دوم Org یا or نامیده می شوند.

اگر سازمان غیردولتی یا حتی دولتی هستید و می‌خواهید از دامنه‌ای خاص و منحصربه‌فرد برای نشان‌دادن هویت برندتان در فضای آنلاین استفاده کنید، دامنه org. گزینه مناسبی برایتان است. این دامنه بیشترین کاربرد را برای سازمان‌ها و نهادهای غیردولتی و غیرانتفاعی مانند اتحادیه‌ها، مدرسه‌ها، موسسه‌های خیریه و مردم‌نهاد، موسسه‌های بهداشتی و… دارد. ثبت دامنه org. در لیست ۵ دامنه برتر قرار دارد و می‌توانید فعالیت‌های سازمانی‌تان را با این دامنه به‌طور کارآمدتر و حرفه‌ای‌تر به کاربران نشان دهید.

برای آشنایی با نحوه ثبت دامنه های دیگر مانند .info کافیست به مقاله « آشنایی با موارد استفاده از دامنه info. » مراجعه کنید.

دامنه .org
دامنه .org

کاربردهای دامنه org.

در ابتدا هدف از طراحی این دامنه استفاده در سازمان‌های غیر دولتی بود؛ اما امروزه محدوده استفاده از دامنه org نسبتا افزایش یافته است.

مزایای دامنه org

بیشتر سازمان‌هایی که این نوع دامنه را مورد استفاده قرار می‌دهند، ارگان‌ها و پروژه‌های به خصوصی هستند. دلیل اصلی محبوبیت زیاد این پسوند دامنه ارتباط آن (واژه سازمان) با فعالیت این سازمان‌ها است. به طور کلی سازمان‌هایی که فعالیت غیر تجاری (non-profit) دارند این دامنه را مورد استفاده قرار می‌دهند؛ با این وجود امروزه سایت‌های تجاری نیز وجود دارند که آن را به کار می‌برند.

میزان استفاده از این دامنه به قدری بالا است که تا سال ۲۰۱۳ تعداد دامنه‌های org ثبت شده، به ۱۰ میلیون مورد نیز رسید.

این در حالی است که تعداد دامنه‌ها در دهه ۱۹۹۰ کم‌تر از یک میلیون بود. افزایش تمایلات به استفاده از دامنه org در ایران بسیار افزایش یافته است؛ به خصوص پس از آنکه تحریم‌ها بر به‌کارگیری دامنه‌های .ir و .com تاثیر گذاشتند. از همین رو اگر به دنبال ثبت دامنه هستید و نمی‌توانید از این دو پسوند استفاده کنید، دامنه org می‌تواند گزینه جایگزین مناسبی برای شما باشد. در ادامه به چند مورد دیگر از کاربردهای دامنه .org اشاره می‌کنیم.

شرکت‌هایی وجود دارند که اهداف کلی آن‌ها تجاری است؛ اما فعالیت‌های جانبی از جمله فرهنگی، اجتماعی یا آموزشی نیز انجام می‌دهند. این فعالیت‌ها که به ظاهر غیر تجاری هستند، به وسیله تاسیس یک بنیاد صورت می‌گیرد. به شرکت‌هایی با این ویژگی پیشنهاد می‌شود پسوند ORG را انتخاب کنند.

اجتماع‌هایی از جمله کلوب‌ها، تیم‌ها، باشگاه‌ها، انجمن‌ها، سازمان‌های مردم‌نهاد، مذهبی، بهداشتی، حقوقی، خیریه و‌ گروه‌های اجتماعی که قصد ایجاد یک سایت را دارند از این دامنه استفاده می‌کنند.

سایت‌های مربوط به اتحادیه‌ها و مجامع جهانی نیز از دامنه org برای ایجاد سایت خود استفاده می‌کنند.

دامنه‌های org انتخاب افرادی است که سایت خود را جهت انجام پروژه‌‌های اینترنتی متن باز ، مانند ویکی‌ها که تعداد کاربران بسیار زیادی با یکدیگر در حال مشارکت هستند، راه اندازی می‌کنند.

تمدید دامنه ی org چگونه انجام میشود

تمدید دامنه org کار آسان و ساده ای محسوب می شود و برای این کار تنها لازم است به یکی از مراکز معتبر که در این زمینه فعالیت و تخصص دارند مراجعه نمایید. به این منظور باید مدت زمان تمدید نام دامنه را نیز تعیین نمایید. علاوه بر آن شما می توانید از تمدید خودکار دامنه نیز بهره مند شوید و با این روش دیگر نگران تاریخ انقضای دامنه نخواهید بود. در غیر این صورت باید به زمان انقضای دامنه دقت نمایید تا در زمان مناسب نسبت به تمدید آن اقدام کنید.

ما در این مقاله به توضیح کامل و جامع دامنه org پرداختیم و متوجه شدیم که دامنه org چیست و چه استفاده‌هایی دارد. همانطور که بیان کردیم هر سایتی نیاز به یک آدرس دارد که باید حاوی پسوندی نیز باشد که یکی از انواع پسوندهای نام دامنه، دامنه org است.

در این مقاله ابتدا با دامنه .org سپس مزایا و کاربردهای آن آشنا شدیم. امیدواریم مطالعه این مقاله اطلاعات مفیدی درباره این دامنه در اختیار شما قرار داده باشد. همراه ما باشید. کارشناسان ما در شرکت چکاوک شهر آماده پاسخگویی به سوالات شما درباره ثبت انواع دامنه هستند. کافیست با آن ها در ارتباط باشید.

بهترین افزونه های ثبت نام کاربران
1
بهترین افزونه های ثبت نام کاربران وردپرس
بهترین افزونه های ثبت نام کاربران کدام اند؟ یکی از اساسی‌ترین قسمت‌های هر وبسایت مربوط...
دریافت اعلان برای تغییرات پست در وردپرس
2
دریافت اعلان برای تغییرات پست در وردپرس
دریافت اعلان برای تغییرات پست در وردپرس چگونه انجام میشود؟ آیا می‌خواهید برای تغییرات پست...
خروج خودکار کاربران از وردپرس
1
خروج خودکار کاربران از وردپرس
خروج خودکار کاربران از وردپرس چگونه انجام میشود؟ بسیاری از ما عادت داریم بدون اینکه...
نقل قول های تصادفی در وردپرس
1
نمایش نقل قول های تصادفی در وردپرس
 نقل قول های تصادفی در وردپرس چگونه نمایش داده میشوند؟ نقل قول‌ها از طرف افراد...
نمایش نسخه پی دی اف مطالب در وردپرس
0
نمایش نسخه پی دی اف مطالب در وردپرس با PDF.js Viewer
نمایش نسخه پی دی اف مطالب در وردپرس با چه افزونه ای انجام میشود؟ آیا...
فوتر وردپرس
0
فوتر وردپرس و گزینه‌ هایی که باید به آن اضافه شوند
به فوتر وردپرس  چه امکاناتی باید افزوده شود؟ آیا نمی دانید چه چیزی را در...
1 2 3 29

درباره نویسنده



نظرات کاربران



دیدگاهتان را بنویسید

مطالب مرتبط