لینک کوتاه برای دسترسی سریعتر
COPIED
https://ostadshoo.ir/?p=7914 COPIED

آشنایی با نحوه ثبت پسوند دات نت

خواندن این مطلب

6 دقیقه

زمان میبرد!

پسوند دات نت

پسوند دات نت چیست و برای ثبت آن باید به چه نکاتی توجه کرد؟ یکی از دامنه‌های سطح بالای عمومی (gTLD) پسوند دامنه .Net است که کاربران هنگام ثبت دامنه آن را انتخاب می‌کنند. این پسوند مخفف کلمه شبکه (Network) است که جز پسوند های سطح بالا عمومی (gTLD) محسوب شده و در سیستم نام دامنه اینترنت مورد استفاده قرار می گیرد.

این دامنه در ابتدا تنها برای سازمان هایی که در زمینه فناوری شبکه مانند ارائه دهندگان خدمات اینترنتی و سایر شرکت های زیرساختی فعالیت داشتند، در نظر گرفته شده بود، اما این محدودیت هیچ وقت اعمال نشد و این دامنه برای اهداف عمومی نیز مورد استفاده قرار گرفت که هنوز استقبال دامنه .net بسیار بالا بوده و اغلب به عنوان جایگزین برای .com آن را تلقی می کند.

دامنه .net یکی از دامنه های اصلی همانند شش دامنه دیگر (.com – .org- .edu- .gov- .mil- .arpa) است . همچنین این دامنه در ژانویه سال ۱۹۸۵ ایجاد شده اما در RFC 920 ذکر نشده است.

Verisign، اپراتور net، پس از دستیابی به راه حل های شبکه، یک قرارداد عملیاتی برگزار کرد که در تاریخ ۳۰ ژوئن ۲۰۰۵ منقضی شد.

ICANN، سازمانی که مسئولیت مدیریت دامنه را برعهده دارد، به دنبال پیشنهادهایی از سازمان ها برای فعالیت دامنه به محض انقضای قرارداد بود. ثبت دامنه .net فقط از طریق ثبت کنندگان معتبر انجام می شود و نام دامنه بین المللی نیز پذیرفته شده است.

پسوند دات نت
پسوند دات نت

دامنه .net چیست

این پسوند دامنه امروزه به یکی از پر کاربردترین پسوندها تبدیل شده است. سایت های زیادی نیز از این پسوند استفاده می کنند. پسوند .net از کلمه Network آمده و کسب و کارهایی که در زمینه ارائه خدمات IT فعالیت دارند، از این پسوند دامنه بیشتر استفاده می کنند؛ البته باید توجه داشته باشیم که محدودیتی در استفاده از این دامنه نیست، هر سایتی می تواند از این دامنه استفاده کند.

دلایل محبوبیت دامنه net چیست

یکی از بزرگترین مزایای دامنه .net قابل تشخیص است زیرا دامنه های .net چهارمین پسوند دامنه محبوب در جهان هستند.

همچنین احتمال بیشتری وجود دارد که دامنه مورد نظر خود را در .net در مقابل .com به دست آورید زیرا .com بسیار بسیار محبوب تر است. (با این حال، فقط به این دلیل که دامنه در دسترس است به این معنی نیست که شما حق استفاده از آن را دارید. قبل از خرید هر نام دامنه، مطمئن شوید که مالکیت معنوی شخص دیگری را نقض نمی‌کنید.)

هیچ اشکال واقعی برای استفاده از نام دامنه .net وجود ندارد، اگرچه در دسترس بودن به احتمال زیاد محدودتر از پسوندهای دامنه جدیدتر است زیرا محبوبیت این دامنه بیشتر از سایر دامنه‌ها میباشد.

کاربرد دامنه .net

آمارهای رسمی و غیر رسمی زیادی درباره دامنه .net در دنیای وب وجود دارد، اما در کل باید توجه داشته باشیم که کمتر از ۴% کل دامنه های جهان از دامنه  .net استفاده می کنند و اکثر این استفاده کنندگان هم شرکت های ارائه دهنده خدمات اینترنت و IT هستند؛ پس اگر ما نیز یک ارائه دهنده خدمات IT باشیم، بهتر است از این دامنه برای سایت خود استفاده کنیم.

استفاده از این پسوند دامنه کاملاً برای عموم آزاد بوده و هرکسی می تواند برای سایت خود از آن استفاده کند؛ اما در کل یک سری شرایط عمومی برای دامنه ها وجود دارد که ما باید آنها را رعایت کنیم تا بتوانیم دامنه خودمان را به ثبت برسانیم.

پسوند دات نت
پسوند دات نت

چه زمانی از دامنه net استفاده کنیم

پسوند دامنه دات نت در ابتدا برای هر کسب و کار یا سازمانی در بخش فناوری های شبکه در نظر گرفته شده بود. هنگامی‌که پسوند .net برای اولین بار شروع به استفاده کرد، .net نسبت به .com در نظر گرفته شد که بیشتر دیده و مورد استفاده قرار گرفت.

با این حال، امروزه، هر دوی آنها را می‌توان به جای یکدیگر استفاده کرد و پسوند .net نسبت به گذشته بسیار محبوب تر است. در حالی که .net برای سازمان های شبکه یا فناوری هنوز ممکن است بهترین گزینه باشند، هر وب سایتی می‌تواند از دامنه .net استفاده کند.

بهینه سازی موتور جستجو (SEO) تحت تأثیر انتخاب شما برای نام دامنه .net، .com یا .org قرار نمی‌گیرد. نیازی نیست که از نظر سئو به .net در مقابل .com و .org فکر کنید.

همه پسوندهای دامنه و ساب دامنه از نظر سئو سایت خنثی هستند، به این معنی که به تلاش شما برای رتبه بندی خوب در موتورهای جستجو کمکی نمی‌کنند (یا به آنها آسیب نمی‌رسانند).

ما در این قسمت به ساب دامنه اشاره کردیم اما اگر راجع به آن اطلاعات ندارید و نمی دانید ساب دامین چیست، پیشنهاد میکنیم برای درک بهتر ادامه مطلب، مقاله هایی درباره آن مطالعه فرمایید.

انتخاب نام دامنه .com یک گزینه عالی برای هر نوع وب سایتی است. با این حال، ممکن است برای به دست آوردن دامنه مورد نظر خود مشکل داشته باشید زیرا پسوند .com بسیار محبوب است.

.net یک پسوند دامنه همه جانبه عالی است و تقریبا برای هر نوع وب سایتی مناسب است. این پسوند همانی است که باید هنگام انتخاب نام دامنه اکیدا در نظر بگیرید.

اگرچه دامنه‌های .org را می‌توان برای هر نوع وب‌سایتی استفاده کرد، اما معمولاً با سازمان‌های غیرانتفاعی و خیریه مرتبط هستند و باید این را در هنگام خرید دامنه خود در نظر داشته باشید.

مزایای پسوند دات نت

این دامنه در ایران مزیت های خاص خود را دارد و همین مزیت ها می تواند کمک کند که ما کسب و کار خودمان را تا چند برابر رشد دهیم؛ دامنه دات نت مزایای زیادی دارد که در زیر به ۲ مورد از آنها اشاره خواهیم کرد:

بدون محدودیت در تبلیغات گوگل

به دلیل تحریم هایی که برای ایران وجود دارد، نمی توانیم از تبلیغات گوگل برای دامین های .ir استفاده کنیم، برای اینکه درگیر این تحریم ها نشویم، می توانیم از دامنه .net استفاده کرده و سایت خودمان را با استفاده از این سرویس تبلیغ کنیم.

بدون محدودیت در استفاده از ابزار های وبسمتر

امروزه ابزارهای زیادی هستند که وبمسترها روزانه از آنها استفاده می کنند؛ این ابزارها آمار و اطلاعات خوبی درباره وب سایت ما در اختیارمان می گذارند که به ما کمک بسیار زیادی می کنند؛ باز هم به دلیل تحریم ها برخی از این ابزار ها دامین .ir را محدود کردند و نمی توان از آنها استفاده کرد؛ اما اگر از دامنه های .net استفاده کنیم، محدودیتی در استفاده از این ابزارها نخواهیم داشت و می توانیم به سادگی سایت خودمان را در آنها آنالیز کنیم.

ثبت یا انتقال و تمدید دامنه net

هر شخص حقیقی یا حقوقی می‌تواند یک دامنه .net ثبت کند. شرکت ایالات متحده Verisign از سال ۲۰۰۰ به عنوان ثبت دامنه فعالیت می‌کند. این شرکت به مدیریت و ثبت دامنه های پرکاربرد مانند .net و .com رسیدگی می‌کند.

با این حال، برای ثبت دامنه .net هزینه ای دریافت می‌شود و این ثبت مستقیماً بین Verisign و کاربران نهایی انجام نمی‌شود. در عوض، ارائه دهندگان دامنه به عنوان ثبت کننده دامنه معتبر و واسطه بین کاربران نهایی و ثبت دامنه عمل می‌کنند.

ثبت کننده‌ها و ارائه دهندگانی مانند IONOS نام های دامنه و TLD‌ها را برای بازاریابی تجاری ارائه می‌دهند. آنها همچنین خدماتی مانند میزبانی و whois را ارائه می‌دهند.

ما در این قسمت به whois اشاره کردیم اما اگر راجع به آن اطلاعات ندارید و نمی دانید whois چیست، پیشنهاد میکنیم برای درک بهتر ادامه مطلب، مقاله هایی حول آن مطالعه فرمایید.

امکان تمدید دامنه .net مانند پسوند .com برای ده سال میباشد و همچنین قابلیت پارک دامنه انتقال مالکیت دامنه .net به سایرین نیز به راحتی میسر میباشد.

هنگام ایجاد یک وب‌سایت، باید یک نام دامنه ثبت کنید که به افراد امکان می‌دهد کسب‌وکار شما و برند شما را به صورت آنلاین پیدا کنند. بخشی از نام دامنه پسوند است و نام دامنه پرمیوم که انتخاب می‌کنید می‌تواند مفاهیم خاصی در مورد تجارت یا سایت شما داشته باشد.

پسوند دامنه com برای مشاغل تجاری است در حالی که پسوند .net برای فناوری های شبکه است. با این حال، هیچ قانونی در مورد اینکه چه کسی می‌تواند از هر پسوندی استفاده کند وجود ندارد و مشاغل مختلف از هر دوی این پسوند‌ها به صورت آنلاین استفاده می‌کنند.

اگر علاقمند هستید اطلاعاتی درباره سایر دامنه ها مانند .org بدانید، کافیست مقاله « آشنایی با نحوه ثبت دامنه .org » را مطالعه کنید.

بهترین افزونه های ثبت نام کاربران
1
بهترین افزونه های ثبت نام کاربران وردپرس
بهترین افزونه های ثبت نام کاربران کدام اند؟ یکی از اساسی‌ترین قسمت‌های هر وبسایت مربوط...
دریافت اعلان برای تغییرات پست در وردپرس
2
دریافت اعلان برای تغییرات پست در وردپرس
دریافت اعلان برای تغییرات پست در وردپرس چگونه انجام میشود؟ آیا می‌خواهید برای تغییرات پست...
خروج خودکار کاربران از وردپرس
1
خروج خودکار کاربران از وردپرس
خروج خودکار کاربران از وردپرس چگونه انجام میشود؟ بسیاری از ما عادت داریم بدون اینکه...
نقل قول های تصادفی در وردپرس
1
نمایش نقل قول های تصادفی در وردپرس
 نقل قول های تصادفی در وردپرس چگونه نمایش داده میشوند؟ نقل قول‌ها از طرف افراد...
نمایش نسخه پی دی اف مطالب در وردپرس
0
نمایش نسخه پی دی اف مطالب در وردپرس با PDF.js Viewer
نمایش نسخه پی دی اف مطالب در وردپرس با چه افزونه ای انجام میشود؟ آیا...
فوتر وردپرس
0
فوتر وردپرس و گزینه‌ هایی که باید به آن اضافه شوند
به فوتر وردپرس  چه امکاناتی باید افزوده شود؟ آیا نمی دانید چه چیزی را در...
1 2 3 29

درباره نویسنده



نظرات کاربران



دیدگاهتان را بنویسید

مطالب مرتبط