در این مقاله از استادشو قصد داریم شما را با گوگل ترند و نحوهی استفاده از آن آشنا کنیم. همواره بررسی و آنالیز رقبا چه در فضای مجازی چه در واقعیت یکی از اصول اولیه یک تجارت موفق میباشد. همیشه بازاریابان و تاجران موفق کسانی هستند که بتوانند با سلایق مردم آشنایی کسب کرده و نسبت به علایق آنها وارد تجارت گردند. این قاعده در دنیای تجارت الکترونیک و سئو سایت نیز بسیار مهمتر از دنیای واقعی میباشد، چرا که شما در تجارت مجازی همواره مشتریان آنلاینی دارید که نیاز دارند خدماتی در ۲۴ ساعت شبانه روز دریافت کنند. بنابراین شما نیز بایستی به نیازهای آنها پاسخ دهید.
سلیقه، علایق آنها، کالاها و یا خدمات محبوب، جستجوهای محبوب و ….. همه این موارد را بایستی جهت راه اندازی یک تجارت الکترونیک موفق داشته باشید و اگر ندارید به فکر ایجاد آن باشید! google trends همان ابزاری میباشد که شما اکنون نیاز دارید تا بازار، رقبا و خواسته های کاربران را بررسی کنید ونسبت به آنها تجارت خود را گسترش دهید.

گوگل ترند چه کاربردی دارد
در پاسخ به این سوال باید گفت که یکی از دغدغه های همیشگی صاحبان کسب و کار پی بردن به سلیقه و خواسته های مشتری می باشد. خدمات و محصولاتی که محبوبیت بیشتر و درخواست بیشتری برای آن ها وجود دارد از اهمیت بیشتری برخوردار هستند.
در حوزه دیجیتال مارکتینگ و کسب و کار آنلاین نیز با خبر شدن از عبارت پر سرچ در گوگل بسیار مهم و ضروری می باشد زیرا با خبر شدن از کلمات کلیدی محبوب که در بین کاربران شما از آمار سرچ بالاتری برخوردار است به تولید محتوای هدفمند جهت بهبود سئو سایت و کسب رتبه ای بهتر برای آن عبارت در صفحه اول گوگل کمک خواهد کرد که نتیجه ی این کار میتواند افزایش چشمگیر ترافیک سایت شما باشد.
ترند گوگل آمار کلی و روند جستجوهای مردم را ارائه می دهد که از این اطلاعات می توان به عنوان ایده هایی برای سئو، تولید محتوا در سایت و یا برای انتخاب کلید واژه مناسب در کمپین تبلیغاتی گوگل ادز (Google Ads) و همچنین برای توسعه و گسترش تجارت خود استفاده کنید.
کاربرد گوگل ترند در بهینه سازی و سئوی سایت
گوگل ترند به طور ساده ابزاری است که اطلاعاتی درباره کلمات کلیدی جستجو شده در گوگل به کاربران می دهد. به عنوان مثال با استفاده از آن می توانید ببینید که کلمه ی “طراحی سایت” در کدام شهرها، چه مقدار و در چه بازه ی زمانی مورد جستجو قرار گرفته است؟ گوگل ترند یک تجزیه و تحلیل کامل و صحیح در مورد کلمات کلیدی به شما می دهد. این ابزار تحلیلی و کاربردی در سالیان اخیر با توجه به ظهور پدیده های مختلف در زمینه ی موتورهای جستجو، گوگل و بهینه سازی وب سایت، دستخوش فراز و فرودهای زیادی شده است. به همین دلیل با توجه به کاربردهای زیادی که برای طراحی سایت داشته، ابزاری بسیار مناسب برای کاربران است.
گوگل ترندز چطور کار میکند
شاید درک نحوه کارکرد گوگل ترندز کمی سخت باشد. اول از همه بدانید که این ابزار در زمان نمایش نتایج به شما، همه دادهها و اطلاعات را آنالیز نکرده، بلکه از روش نمونهگیری استفاده میکند. یعنی چه؟ یعنی مثلا برای بررسی میزان محبوبیت کلمه طراحی سایت آمار جستجوی همه کاربران ایرانی را آنالیز نمیکند، بلکه صرفا میزان جستجو بعضی کاربران را مد نظر قرار داده و بر اساس آن بهشکل تقریبی آمار را به ما نشان داده و میگوید که مثلا در این ۲ سال کرونا، این کلمه بیشتر از قبل جستجو شده.
مورد بعدی که باید بدانید، این است که که گوگل ترندز به شکل نسبی آمار را نشان میدهد، یعنی اگر کلمه سیمرغ را در آن جستجو کرده و به شما نمایش میدهد که در ۱۷ بهمنماه این کلمه عدد محبوبیت ۶ را داشته، این عدد نسبت به کل جستجوها در آن منطقه، در آن تاریخ و محبوبیت قبلی خود این کلمه در گذشته نشان داده شده.
حالا اگر کلمه اسکار را با کلمهای مثل «متاورس» مقایسه کنید، میبینید که ناگهان عدد ۶ به ۳۵ یا بیشتر یا اصلا کمتر تغییر میکند. چراکه الان یک کلمه دیگر برای مقایسه کردن به آن داده و گوگل ترندز آنها را نسبت به هم مقایسه میکند.
آموزش کار با گوگل ترندز یا Google Trends
زمانی که در حال جستجو در گوگل ترند هستید، شما میتوانید چهار متغیر یا پارامتر را برای جستجوی خود تنظیم کنید (موارد پیش فرض به صورت بولد نشان داده شده است):
آموزش کار با گوگل ترند
انتخاب محل جستجو: شما در این قسمت میتوانید کشور موردنظ خود را مشخص کنید تا فقط جستجوهای آن منطقه به شما نشان داده شود (ایران هم جزو این کشورها دسته بندی شده است).
بازه زمانی جستجو: در این قسمت میتوانید یک بازه زمانی مشخص برای جستجوها مشخص کنید.
دستهبندی موضوعی عبارت: دستهبندی جستجو را مشخص کنید؛ هنر و سرگرمی – اتومبیل و وسایل نقلیه – زیبایی و تناسب اندام – کتاب و ادبیات – تجارت و صنعت – رایانه و الکترونیک و… مثالهایی از این دستهبندیها هستند.
نوع جستجو: در این قسمت مشخص میکنید که جستجوی شما از نوع عکس، تصویر، خبری… است. (جستجوی تصویر در گوگل (Google Image) – جستجوی اخبار (Google News) – جستجوی محصول (Google Shopping) – جستجو در یوتیوب)
شما می توانید تا ۵ واژه جستجو شده را با هم مقایسه کنید یا همه آنها را در یک گروه قرار دهید. در هر گروه ۲۵ واژه جستجو شده قرار میگیرد. به مثال زیر توجه کنید:
خودکار+مداد+ کاغذ (گروه ۱)
منگنه+چسب نواری+خط کش (گروه۲)
پاک کن+گیره کاغذ ( گروه ۳)
با استفاده از علامت به اضافه + بین هر کدام از واژهها به گوگل میگویید که دوست دارید جستجویتان شامل خودکار یا مداد یا کاغذ باشد.
مقایسه گروهی کلمات در گوگل ترندزگوگل همچنین جستجوهای به روز (Hot Searches) و نمودارهای برتر (Top Charts) را در گوگل ترند به نمایش میگذارد. در این شرایط برترین جستجوهای انجام شده در آن روز و نیز محبوبترین جستجوها بر اساس طبقهبندی در اختیار افراد قرار میگیرد.
شما با در اختیار داشتن همه این اطلاعات و دادهها بسیار عالی است، اما باید بدانید چه کاری میتوانید با اطلاعات به دست آمده انجام دهید. در ادامه به شما خواهیم گفت که با استفاده از این اطلاعات چگونه میتوانید وضعیت سئوی خود را بهبود بخشید.
ارتباط گوگل ترند و سئو سایت
ارتباط مستقیم گوگل ترند و سئو سایت ، شاید جذاب ترین نکته ی این ابزار محسوب شود. جایی که کاربران و مراجعه کنندگان به این نکته نیاز دارند که با استفاده از ابزارهای سئو ، رتبه ی سایت خود را بهبود ببخشند یا حجم ترافیک های روزانه ی سایت خود را افزایش دهند. علاوه بر این جداولی که توسط این ابزار تولید می شود یکی از موثق ترین منابع برای دستیابی به ایده هایی برای تولید محتواهای مفید و کاربردی است.
تولید محتوایی که به تنهایی رکن مهم بهینه سازی وب سایت ها برای موتورهای جستجو محسوب می شود. برای بهینه سازی بهتر همواره به این موضوع نیاز دارید که کاربران شما به چه عناوین و موضوعاتی علاقه ی بیشتری دارند و از چه طریق می توانند به مطالب شما برسند. گوگل ترند این موضوع را به طور شفاف در اختیار مدیران سایت و صاحبان کسب و کارهای مختلف قرار می دهد. بنابراین گوگل ترندز می تواند یک ابزار فوق العاده برای پیشنهاد دادن محتواها و موضوعات به روز و تازه باشد. بدون شک این عناوین و ایده ها منشا جذب تعداد زیادی از بازدیدکنندگان و درنهایت بهبود رتبه ی سایت شما خواهند بود.
گوگل ترند شیوه ای مفید و کاربردی برای کمک به مدیران وب سایت ها، کارشناسان و صاحبان مشاغل اینترنتی در زمینه سئو است تا با استفاده از آن بتوانند کلمات کلیدی مناسب و مقدار جستجوی کلمات کلیدی در مکان های مختلف جغرافیایی را تشخیص دهند.
بهینه سازی تصویر یکی از روش هایی است که تاثیر زیادی در سئوی سایت دارد. برای آشنایی بیشتر در این زمینه پیشنهاد میکنیم مقاله « ۲ روش اصلی بهینه سازی تصاویر سایت » را مطالعه کنید.