لینک کوتاه برای دسترسی سریعتر
COPIED
https://ostadshoo.ir/?p=7845 COPIED

آموزش نصب سیستم عامل روی سرور اختصاصی HP با ILO

خواندن این مطلب

5 دقیقه

زمان میبرد!

نصب سیستم عامل روی سرور اختصاصی HP با ILO

نصب سیستم عامل روی سرور اختصاصی HP با ILO چگونه انجام میشود؟ تکنولوژی ilo چیست و چگونه باید سیستم عامل روی آن نصب کرد؟ ILO مخفف عبارت Integrated Lights-Out Management است و مخصوص سرور های hp است. اچ پی، چیپ سیلیکونی BMC مخصوص خود را طراحی کرده که از آن به عنوان HPE iLO یاد می‌شود. iLO چیپست سخت‌افزاری است که یک پورت خارجی Rj-45 دارد و در کنار سایر پورت‌های شبکه روی سرور قرار می‌گیرد. این پورت می‌تواند از طریق شبکه، اتصال از راه دور به سرور را برای ادمین ایجاد کند تا امکان مانیتور کردن سخت‌افزارهای سرور را فراهم کند. جدیدترین نسخه این تکنولوژی، iLO 5 است که همزمان با عرضه سرورهای نسل ۱۰ اچ پی به بازار، ارایه شده که قابلیت‌های بهتری نسبت به نسل قبلی یعنی iLO 4 دارد. مقایسه نسخه iLO4 و iLO 5 را در این مقاله از استادشو مطالعه می کنید.

نصب سیستم عامل روی سرور اختصاصی HP با ILO
نصب سیستم عامل روی سرور اختصاصی HP با ILO

آشنایی با مشکلات رایج مدیریت ادمین های شبکه

یکی از مشکلات رایج مدیریتی در میان ادمین‌های شبکه، مدیریت از راه دور سرورهاست که از زمان بوت یا روشن شدن سیستم تا زمان خاموش شدن آن مورد نیاز است. برخی مدیران شبکه برای ریموت کردن به سرورها از Remote Desktop در مایکروسافت یا VNC در لینوکس استفاده می‌کنند، اما در ماژول‌های Synergy و سرورهای پرولیانت اچ پی که شامل سرورهای Blade هم هست، پورت فیزیکی به نام iLO تعبیه شده که امکان مدیریت سرور از راه دور را از لحظه بوت شدن سیستم به شما می‌دهد،

پورت iLO دارای یک چیپ سخت‌افزاری و پردازنده مخصوص این کار است که با استفاده از آن می‌توانید مانیتورینگ و کنترل مناسبی را روی سرورهای خود داشته باشید و مهم نیست که در این لحظه در کجای دنیا هستید. در واقع پورت iLO یک پورت اترنت است که توانایی فعال شدن و استفاده همزمان با ابزار ROM Setup یا RBSU را دارد. امکاناتی کهiLO  ارایه می‌دهد، در بسیاری از مواقع ناجی بسیاری از مدیران شبکه به خصوص در رفع مشکل از راه دور است.

پورت iLO مجزا از سیستم‌عامل سرور، سرویس‌دهی می‌کند و از طریق Setup iLO می توان تنظیمات مربوطه را انجام داد. این پورت یک IP آدرس به خود می‌گیرد و می‌توان از راه دور و از طریق شبکه به آن وصل شد. بعد از انجام تنظیمات می‌توان از طریق مرورگر بدون هیچ واسطی به سرور متصل شد و امکاناتی از قبیل دسترسی به BIOS و مدیریت پاور سرور مانند خاموش یا روشن کردن و یا راه‌اندازی مجدد آن را انجام داد.

آشنایی با امکانات تکنولوژی ilo در نصب سیستم عامل روی سرور اختصاصی HP

از دیگر امکانات پورت iLO، پیکربندی، به‌روزرسانی، مانیتورینگ و راه‌اندازی سرویس‌ها از راه دور است. این پورت توانایی دریافت آدرس IP و حتی FQDN را نیز برای اتصال دارد و شما می توانید با استفاده از آدرس IP یا FQDN از طریق رابط تحت وب یا کنسول تحت وبی که این سرویس در اختیار شما قرار می‌دهد، سرور خود را مدیریت کنید. در واقع پورت iLO یک پورت کارت شبکه به نظر می‌رسد که ارتباط شبکه‌ایِ مجزا و آدرس IP مجزا از محدوده شبکه عادی را می‌تواند دریافت کند و حتی امکان دریافت آدرس از DHCP  را نیز دارد که به صورت پیش‌فرض در این تکنولوژی قرار دارد و برای تعریف IP استاتیک باید این ویژگی را OFF کنیم.

مراحل نصب سیستم عامل روی سرور از طریق ILO

لازم است بدانیدبرای نصب یک سیستم عامل ابتدا نیاز است سیستم عامل را با فرمت iso. در دست داشته باشید، سپس مانند تصویر زیر وارد محیط ILO سرور خود شوید.

پس از ورود به کنترل پنل سرور، از منو سمت چپ گزینه Remote Console را انتخاب کنید.

در این مرحله بعد ورود به بخش ریموت کنسول، می‌توانید یکی از کنسول‌های HTML5 یا Java را انتخاب کنید.

پس از انتخاب کنسول مناسب وارد سرور خود می‌شوید و می‌توانید نصب سیستم عامل را در آن آغاز کنید. برای شروع نصب پس از وارد شدن به محیط سرور روی آیکون طبق تصویر زیر کلیک کنید و پس از آن گزینه CD/DVD را انتخاب کنید و در نهایت با کلیک روی Local *.iso file می‌توانید فایل ایزو مورد نظر خود را انتخاب کنید.

در این قسمت باید فایل ایزو مورد نظر خود را در کامپیوتر پیدا کرده و آن را انتخاب کنید تا مراحل نصب آغاز گردد.

پس از انتخاب فایل مورد نظر، سرور آنرا اجرا کرده و مانند تصویر زیر فرایند نصب آغاز می‌شود.

به این ترتیب فرایند نصب سیستم عامل جدید آغاز می‌گردد و پس از اتمام پروسه نصب با قرار دادن آی پی مورد نظر بر روی سرور می‌توانید به آن دسترسی داشته باشد و از طریق SSH به  سرور  های لینوکسی از طریق RDP به سرورهای ویندوزی متصل شوید.

نصب سیستم عامل روی سرور اختصاصی HP با ILO
نصب سیستم عامل روی سرور اختصاصی HP با ILO

راهکارهای لازم هنگام خرابی فریمورهای سرور

اگر فریموری دچار ایراد شود یا معتبر نباشد، هم به صورت دستی و هم به صورت اتوماتیک می‌تواند ریکاوری سیستم را انجام دهد که در سرورهای نسل ۱۰ و نسل‌های قبل‌تر پشتیبانی می‌شود.

سرورها دارای Recovery Policy هستند که به کاربر اجازه تعریف پارامترهای پیکربندی Firmware را برای بازیابی، ریکاوری دستی یا اتوماتیک، و Bootable .iso را که برای مقداردهی پروسه ریکاوری تعریف شده توسط کاربر، استفاده می‌شود را می‌دهد.

ریکاوری اتوماتیک با ریکاوری فریور اصلی سرور شروع می‌شود که در تنظیمات پیکربندی فریمور وجود دارد سپس از طریق Virtual Media که Booable .iso را مانت می‌کند، ریکاوریِ تعریف شده توسط کاربر را مقداردهی می‌کند. در این ریکاوری، معمولا ری‌استور شدن سیستم عامل، اپلیکیشن‌ها و داده‌ها پوشش داده می‌شود.

در ریکاوری به صورت دستی، برای کاربر نوتیفیکیشن‌های سروری ارسال می‌شود مبنی بر اینکه سرور نیاز به ریکاوری و انجام اقدامات مناسبی دارد.

برای Server System Recivery باید سرور دارای نسخه نصب شده HPE iLO Advanced Premium Security Edition باشد.

برای دریافت هرگونه مشاوره در زمینه خرید هاست می توانید با کارشناسان ما در سایت چکاوک شهر در ارتباط باشید.

بهترین افزونه های ثبت نام کاربران
1
بهترین افزونه های ثبت نام کاربران وردپرس
بهترین افزونه های ثبت نام کاربران کدام اند؟ یکی از اساسی‌ترین قسمت‌های هر وبسایت مربوط...
دریافت اعلان برای تغییرات پست در وردپرس
2
دریافت اعلان برای تغییرات پست در وردپرس
دریافت اعلان برای تغییرات پست در وردپرس چگونه انجام میشود؟ آیا می‌خواهید برای تغییرات پست...
خروج خودکار کاربران از وردپرس
1
خروج خودکار کاربران از وردپرس
خروج خودکار کاربران از وردپرس چگونه انجام میشود؟ بسیاری از ما عادت داریم بدون اینکه...
نقل قول های تصادفی در وردپرس
1
نمایش نقل قول های تصادفی در وردپرس
 نقل قول های تصادفی در وردپرس چگونه نمایش داده میشوند؟ نقل قول‌ها از طرف افراد...
نمایش نسخه پی دی اف مطالب در وردپرس
0
نمایش نسخه پی دی اف مطالب در وردپرس با PDF.js Viewer
نمایش نسخه پی دی اف مطالب در وردپرس با چه افزونه ای انجام میشود؟ آیا...
فوتر وردپرس
0
فوتر وردپرس و گزینه‌ هایی که باید به آن اضافه شوند
به فوتر وردپرس  چه امکاناتی باید افزوده شود؟ آیا نمی دانید چه چیزی را در...
1 2 3 29

درباره نویسنده



نظرات کاربران



دیدگاهتان را بنویسید

مطالب مرتبط