لینک کوتاه برای دسترسی سریعتر
COPIED
https://ostadshoo.ir/?p=7753 COPIED

بازاریابی شبکه های اجتماعی به زبان ساده

خواندن این مطلب

5 دقیقه

زمان میبرد!

بازاریابی شبکه های اجتماعی

بازاریابی شبکه های اجتماعی به استفاده از زیرساخت‌های رسانه‌های اجتماعی برای ارتباط با مخاطبین گفته می‌شود. از طریق «بازاریابی شبکه های اجتماعی» (Social Media Marketing | SMM) می‌توان برندسازی شخصی انجام داد و با افزایش ترافیک بازدید از سایت، فروش را هم بیشتر کرد. تمامی موارد گفته شده به این معنی است که باید تولید کننده محتوا باشید. این محتوا را به شکل‌های مختلف همچون پست‌های شبکه‌های اجتماعی یا پادکست منتشر کنید. در کنار تمامی این موارد باید به انتقادها و سوالات کاربران و مخاطبین خود نیز توجه داشته باشید و نتایج فعالیت‌های خود را همراه با تبلیغات انجام شده، رصد کنید.

بازاریابی شبکه های اجتماعی یا SMM چیست

پیش از شروع و پرداختن به تکنیک‌ها و اصول بازاریابی شبکه های اجتماعی لازم است به تعریف آن بپردازیم. به معنای ساده Social Media Marketing (SMM) استفاده از شبکه‌های اجتماعی مختلف و تولید محتوا در آنها برای تحقق اهداف بازاریابی و فروش است.

اما اگر بخواهیم کامل‌تر توضیح دهیم باید بگوییم بازاریابی شبکه های اجتماعی به معنای بهره‌گیری از پلتفرم‌های اجتماعی برای برقراری ارتباط با مخاطبان، برندسازی، افزایش فروش و حتی افزایش ترافیک وب‌سایت است. در این سیستم شما درگیر انتشار بهترین محتوا، شنیدن حرف های فالوئرها و تعامل با آنها، تحلیل نتایج و اجرای کمپین‌های تبلیغاتی می‌شوید.

بازاریابی شبکه های اجتماعی
بازاریابی شبکه های اجتماعی

پیش‌نیازهای استفاده از خدمات بازاریابی شبکه های اجتماعی

هزینه بازاریابی شبکه های اجتماعی نسبت به سایر روش‌های دیجیتال مارکتینگ بالاتر است؛ در نتیجه در ابتدا باید بررسی کنید که کاربرد بازاریابی شبکه های اجتماعی در کسب و کار شما چیست و آیا واقعا به آن نیاز دارید؟ پس از پی بردن به این که قطعا به این استراتژی دیجیتال مارکتینگ نیاز دارید، باید از توانایی اجرای این روش نیز اطمینان حاصل کنید.

برای این موضوع، باید به سه عامل وب‌سایت، بودجه و آنالیتیکس توجه کنید. منظور از آنالیتیکس، داشتن یک ابزار تحلیلی برای رصد نتایج کمپین‌ها است و در ادامه منظور از دو مورد دیگر را توضیح داده‌ایم:

وجود ظرفیت مناسب در سایت برای افزایش ترافیک

بدیهی است که استفاده از تکنیک های بازاریابی اینترنتی به خصوص بازاریابی شبکه های اجتماعی، از طریق هدایت کاربران به وب‌سایت باعث بالا رفتن ترافیک وب‌سایت می‌شود و این وب‌سایت باید آمادگی پاسخ‌گویی به نیازهای مخاطبان را داشته باشد و در واقع ترافیک را به خریدار تبدیل کند. برای این منظور، باید راه ارتباطی در وب‌سایت قرار داشته باشد، مشتریان به ‌راحتی خرید کنند، قیمت‌ها را چک کنند، سفارش دهند یا تماس بگیرند. در صورتی‌ که چنین امکاناتی در وب‌سایت شما وجود ندارد، باید پیش از هزینه کردن برای SMM، وب‌سایت خود را به ‌گونه‌ای که برای خدمت‌رسانی به مشتریان مناسب باشد، دوباره طراحی کنید.

اختصاص دادن بودجه مورد نیاز برای حضور در سوشال مدیا

پیش از اجرای SMM یا بازاریابی شبکه های اجتماعی، باید میزان بودجه‌ای که برای این کار در نظر گرفته‌اید را مشخص کنید. به خاطر داشته باشید که حضور و فعالیت در شبکه‌های اجتماعی و ترک ناگهانی آن‌ها کاری غیرحرفه‌ای است و باعث خراب شدن اعتبار شما خواهد شد. مخاطبان در چند ماه نخست، تنها با رسانه‌های شما درگیر می‌شوند و نمی‌توان از همان ابتدا انتظار سود زیاد داشت. سوالی که پیش می‌آید این است که چقدر هزینه کنید تا بازاریابی شبکه های اجتماعی بازدهی خوبی برای شما داشته باشد؟ پاسخ به این سوال برای هر کسب‌وکاری متفاوت است، اما به‌ طورکلی پیشنهاد می‌شود که ۲۵ درصد از کل هزینه‌ای که برای تبلیغات و سئو در نظر گرفته‌اید را برای SMM خرج کنید.

تکنیک های بازاریابی شبکه های اجتماعی چیست

در بررسی پایه و اساس بازاریابی شبکه های اجتماعی باید به پنج ستون اصلی در این روند یعنی تدوین استراتژی، برنامه‌ریزی انتشار، تعامل با مخاطب، رصد نتایج و تبلیغات پرداخته شود. نام آن‌ها در زیر فهرست شده‌اند.

  1. تدوین استراتژی برای بازاریابی شبکه های اجتماعی
  2. برنامه‌ریزی و انتشار
  3. تعامل با مخاطب
  4. رصد و گزارش
  5. تبلیغات برای بازاریابی شبکه های اجتماعی

در ادامه، به شکل دقیق‌تری به بررسی هر یک از این اصول می‌پردازیم تا از طریق بکارگیری این پنج ستون اصلی،‌ بازاریابی شبکه های اجتماعی را به شکل موفقی انجام دهید.

مراحل حضور و بازاریابی در شبکه های اجتماعی

در ادامه، مراحل انجام SMM و تبلیغات در شبکه های اجتماعی را توضیح داده‌ایم. چهار مرحله نخست در جهت حضور در دیجیتال مارکتینگ از طریق بازاریابی شبکه های اجتماعی و سه مرحله آخر برای اجرای بازاریابی در این شبکه‌ها مطرح شده است. باید به این نکته توجه داشته باشید که تمامی این مراحل به یکدیگر وابسته هستند. با این ‌وجود، ممکن است بعضی کسب‌وکارها در شبکه‌های اجتماعی حضور نداشته باشند، اما قصد تبلیغ در این شبکه‌ها را داشته باشند.

بازاریابی شبکه های اجتماعی
بازاریابی شبکه های اجتماعی

مثالی درباره حضور بازاریابی شبکه های اجتماعی

به ‌عنوان ‌مثال، صاحب یک برند لباس ممکن است حساب کاربری اینستاگرام نداشته باشد، اما به دلیل حجم بالای کاربران این پلتفرم اجتماعی، قصد تبلیغ و نمایش کسب‌وکار خود در اینستاگرام را داشته باشد و از این طریق کاربران اینستاگرام را به بازدید از وب‌سایت خود هدایت کند و ترافیک وب‌سایت خود را افزایش دهد. یا اینکه یک توسعه‌دهنده بازی، ممکن است به کانال تلگرامی برای کاربران خود نیاز نداشته باشد، اما برای تبلیغ بازی، جذب مخاطبان ایرانی بیشتر و به دست آوردن نصب بیشتر از طریق تبلیغ در تلگرام که دارای محبوبیت زیادی نزد ایرانیان است، استفاده کند. مراحل حضور و مارکتینگ در شبکه‌های اجتماعی را می‌توان به‌ صورت خلاصه به شکل زیر بیان کرد:

۱- عضویت در شبکه‌های اجتماعی، اولین قدم شروع این استراتژی

۲- مشخص کردن دقیق مخاطب هدف برای کسب نتایج بهتر

۳- مشخص کردن قصد حضور خود در شبکه اجتماعی

۴- تولید محتوای جذاب متناسب با مخاطبین هدف

۵- تعیین شاخص‌های کلیدی (KPI) برای ارزیابی نتایج بازاریابی شبکه های اجتماعی

۶- سرمایه‌گذاری روی ابزارهای مدیریت شبکه‌های اجتماعی

۷- دنبال کردن، آنالیز و بهینه‌سازی بازاریابی شبکه های اجتماعی

یکی از کارهایی که باید به طور ماهانه انجام دهید این است که بببینید آیا پروفایل شبکه‌های اجتماعی شما، تصاویر شاخص، اطلاعات موجود در بیوگرافی و اطلاعات مربوط به پروفایل شما به روز هستند یا خیر. پروفایل کامل علاوه بر این‌که حرفه‌ای بودن شما در ارائه محتوا را نشان می‌دهد بلکه به مخاطبان نیز این دیدگاه را ارائه می‌کند که در تعامل با آن‌ها بسیار جدی و پرتلاش هستید. به یاد داشته باشید که پروفایل شما دارای دو بخش متنی و بصری است.

به لحاظ بصری بهتر است تصویر پروفایل شما در شبکه‌های اجتماعی مختلف یکسان باشد و کاور آن‌ها نیز با یکدیگر مشترک باشند. برای بخش متنی هم مهم‌ترین بخش، سفارشی‌سازی بخش «Bio» یا «Info» است. کافی است ۶ قانون ساده زیر را در نظر بگیرید و به کمک آن، بیو خود را بسازید:

این نکته را به یاد داشته باشید به جای اینکه بگویید چه کسی هستید بهتر است بگویید چه کارهایی انجام داده‌اید. به عبارت دیگر، به جای گفتن، آن‌ را نشان دهید.

  1. کلمات کلیدی خود را متناسب با مخاطب خود تنظیم کنید.
  2. از کلمات رایج استفاده کنید و واژه‌های مد روز را بکار نبرید.
  3. به سوال مخاطب یعنی «چه چیزی برای من دارد» پاسخ دهید.
  4. شخصیت خود را حفظ کنید.
  5. نوشته خود را هرازگاهی مرور کنید.

به عنوان نکته پایانی در نظر داشته باشید قبل اقدام به تبلیغات، حتماً نیازهای مشتریان خود را شناسایی کنید. امیدواریم مطالب این مقاله برای شما مفید باشد.

بهترین افزونه های ثبت نام کاربران
1
بهترین افزونه های ثبت نام کاربران وردپرس
بهترین افزونه های ثبت نام کاربران کدام اند؟ یکی از اساسی‌ترین قسمت‌های هر وبسایت مربوط...
دریافت اعلان برای تغییرات پست در وردپرس
2
دریافت اعلان برای تغییرات پست در وردپرس
دریافت اعلان برای تغییرات پست در وردپرس چگونه انجام میشود؟ آیا می‌خواهید برای تغییرات پست...
خروج خودکار کاربران از وردپرس
1
خروج خودکار کاربران از وردپرس
خروج خودکار کاربران از وردپرس چگونه انجام میشود؟ بسیاری از ما عادت داریم بدون اینکه...
نقل قول های تصادفی در وردپرس
1
نمایش نقل قول های تصادفی در وردپرس
 نقل قول های تصادفی در وردپرس چگونه نمایش داده میشوند؟ نقل قول‌ها از طرف افراد...
نمایش نسخه پی دی اف مطالب در وردپرس
0
نمایش نسخه پی دی اف مطالب در وردپرس با PDF.js Viewer
نمایش نسخه پی دی اف مطالب در وردپرس با چه افزونه ای انجام میشود؟ آیا...
فوتر وردپرس
0
فوتر وردپرس و گزینه‌ هایی که باید به آن اضافه شوند
به فوتر وردپرس  چه امکاناتی باید افزوده شود؟ آیا نمی دانید چه چیزی را در...
1 2 3 29

درباره نویسنده



نظرات کاربران



دیدگاهتان را بنویسید

مطالب مرتبط