لینک کوتاه برای دسترسی سریعتر
COPIED
https://ostadshoo.ir/?p=8200 COPIED

بررسی انواع رید و کنترلر در سرور های HPE

خواندن این مطلب

6 دقیقه

زمان میبرد!

انواع رید و کنترلر در سرور های HPE

در این مقاله از استادشو قصد داریم انواع رید و کنترلر در سرور های HPE را بررسی کنیم. امروزه استفاده از سرورهای قدرتمند برای بهبود کارایی شبکه ها امری بسیار مهم است  و در این بین نکته ای که در خصوص تمامی این سرورها وجود دارد استفاده از هارد دیسک های زیاد برای ذخیره سازی اطلاعات و داشتن بکاپ های مناسب است.

 یکی از مهم ترین و بهترین تکنولوژی هایی که برای امنیت اطلاعات در سرورها استفاده می شود؛ استفاده از قابلیت ریدبندی سرورهای اچ پی یا همان Smart Array HPE است. در واقع RAID نوعی تکنولوژی برای ترکیب کردن چندین هارد دیسک در کنار هم در داخل یک سرور است. این کار باعث می شود که سرعت خواندن و نوشتن اطلاعات روی سرورهای اچ پی با استفاده از قابلیت Raid افزایش پیدا کند و در عین حال نیز اطلاعات به صورت متمرکز روی چندین هارد دیسک نوشته شوند در نتیجه با استفاده از این تکنولوژی امکان از بین رفتن اطلاعات به شدت کاهش پیدا می‌کند.

 انواع رید و کنترلر در سرور های HPE
انواع رید و کنترلر در سرور های HPE

RAID چیست

RAID مخفف و برگرفته از عبارت Redundant Array of Independent Disks و به معنای آرایه‌ای افزونه از دیسک‌های مستقل و مجزا است. تکنولوژی RAID در واقع تکنولوژی مجازی سازی ذخیره دیتا است. عملکرد رید چگونه است؟ در رید، چند هارد درایو فیزیکی با هم ترکیب می‌شوند و یک یا چند واحد لاجیکال و منطقی ایجاد می‌کنند. جمله ساده تر تعریف رید این می‌شود که داده و اطلاعات را بین چند هاردی که با هم رید بسته شده‌اند توزیع کنیم که البته سیستم عامل‌، این هاردهای RAID شده را به عنوان یک هاردِ واحد شناسایی خواهد کرد.

پس RAID یعنی روشی برای گروه بندی درایوهای فیزیکی مجزا در یک درایو بزرگتر که در مجموع RAID نامیده می‌شود. در این شرایط، سرور می‌تواند همزمان بین چندین درایو، خواندن و نوشتن را انجام دهد و کارایی در درایوهای رید شده بهتر است.

پس از معرفی RAID Controller و بررسی انواع رید و مزایا و معایب هر نوع RAID، به این می‌پردازیم که RAID و ریدبندی هارد چه مزایا و چه معایبی دارد. و در نهایت آینده RAID چیست، RAID و SSD را با هم مقایسه کرده‌ایم و به پیاده سازی آن را اشاره ای کرده‌ایم.

کنترلر سرور HPE چیست و چه کاری انجام می دهد

برای استفاده مناسب از RAID ها در سرورهای HP باید از رید کنترلر استفاده کنید. در واقع این نوع کنترلرها به عنوان واسط عمل کرده تا بتوانند ارتباط بین هارد دیسک ها با پردازنده و سیستم عامل را به خوبی برقرار کنند. در سرورهای HPE پیکربندی RAID توسط این قطعات سخت افزاری فراهم می شود. رید کنترلر سرور HPE به عنوان یک قطعه سخت افزاری در تمامی مدل های سرورهای HPE قرار گرفته است و باید به این نکته اشاره شود که شرکت HP یکی از قدیمی ترین شرکت ها در زمینه استفاده از سیستم های RAID بوده و سرورهای این مجموعه از سال ۱۹۸۹ تا به امروز از این قابلیت ها استفاده می‌کرده‌اند. رید کنترلر سرور HPE می توانند از تمامی مدل های رید ۰ تا ۶ و حتی RAID های ترکیبی مانند ۱۰ و ۵۰ و ۶۰ پشتیبانی کنند.

روش‌هایی که رید RAID را می‌توان ساخت کدامند

جهت ساخت رید و ترکیب کردن هارد دیسک ها به دو روش می‌توان این کار را انجام داد:

نرم‌افزاری

در این روش، از سیستم‌عامل و ابزارهایی که در آن وجود دارد برای ساختن RAID  استفاده می‌گردد، پس در این روش به یک سیستم‌عامل نیاز است. از ویژگی‌های مثبت این روش می‌توان به پرداخت هزینه‌ی کمتر اشاره کرد؛ چون در این روش نیاز به سخت‌افزار نیست پس هزینه‌ی آن کمتر است. ویژگی‌های منفی این روش اما بیشتر است. از ویژگی‌های منفی این است که سیستم در حالت نرم‌افزاری برای ایجاد رید به دلیل اینکه از منبع سیستم استفاده می‌کند، سرعتش کم می‌شود. سیستم‌عامل‌ها همگی می‌توانند رید ایجاد نمایند اما همگی نمی‌توانند از سطح‌های مختلف آن پشتیبانی نمایند. هنگامی‌که می‌خواهید هارد را عوض کنید، باید سیستم را خاموش کنید و ممکن است در جایی که باید سیستم به‌طور همیشگی روشن باشد، با مشکل مواجه شوید. از سی پی یو سیستم میزبان هم استفاده می‌نماید و قابلیت بوت کردن برای کاربر نیز وجود ندارد.

 سخت‌افزاری

در این روش باید یک قطعه برای سخت‌افزار به اسم RAID Controller تهیه کنیم که بتواند RAID  بسازد. از ویژگی‌های مثبت این روش این است که از سی پی یو سیستم میزبان استفاده‌ای نمی‌کند و قابلیت بوت کردن را به کاربران می‌دهد. از امکان Hot-Swapping بهره می‌برد که شما می‌توانید بدون اینکه با مشکلی مواجه شوید، هارد دیسک را عوض کنید. از ویژگی‌های منفی آن نیز می‌توان به خریدن یک سخت‌افزار جداگانه جهت رید کردن اشاره نمود که ممکن است پرهزینه باشد.

انواع RAID و مقایسه سطوح مختلف رید بندی

برای توزیع داده روی هارد دیسک ها چندین روش وجود دارد که هر یک افزونگی و کارایی خاص خودش را دارد. شما بر اساس سطح نیازتان به کارایی و Redundancy، سطح رید یا RAID Level ای که مناسبتان است را انتخاب و پیاده سازی کنید. یادتان باشد برای پیاده سازی RAID از متخصصین مجرب کمک بگیرید.

RAID 0

RAID 1

RAID 2

RAID 3

RAID 4

RAID 5

RAID 6

 انواع رید و کنترلر در سرور های HPE
انواع رید و کنترلر در سرور های HPE

آینده RAID چیست

حقیقت این است که با وجود انواع مختلف پیکربندی RAID، این تکنولوژی، قدیمی است و رقبای جدید بسیاری در عرصه ذخیره سازی دارد. برخی تولیدکنندگان اقدام به استفاده از RAID در SSD کرده‌اند تا افزونگی را به مزایای SSD اضافه کنند اما تا زمانی که جایگزینی قابل اطمینان تر از RAID پیدا نشود، این تکنولوژی به کار خود ادامه می‌دهد.

بسیاری از تحلیلگران می‌گویند تکنولوژی RAID ظرف چند سال آینده کنار گذاشته می‌شود و تکنولوژی جایگزین RAID تکنولوژی Erasure Coding خواهد بود که حفاظت از داده را بهتر فراهم می‌کند که البته هزینه بیشتری هم دارد. هدف از توسعه آن برطرف کردن معایب Raid است. وقتی ظرفیت هارد افزایش یابد، احتمال خطا هم در آرایه رید افزایش می‌یابد.

با افزایش استفاده از SSD نیاز به RAID هم کم می‌شود چون SSD ها قطعات متحرک ندارند در نتیجه خرابی های رایج در هارد درایو ها را ندارند. آرایه SSD ها در زمینه حفاظت از داده به جای استفاده از RAID از تکنیک‌هایی مانند Wear Leveling استفاده می‌کنند. Hyperscale Computing نیز نیاز به رید را حذف کرده‌اند و به جای آن از سرورهای ریداندنت (Redundant Servers) به جاری درایوهای ریداندنت استفاده می‌کنند.

اما آنچه مسلم است این است که هم اکنون RAID جز جدایی ناپذیر از ذخیره داده است و همچنان محصولات رید تولید می‌شود. جدیدترین نسخه Intel Rapid Storage Technology از RAID 0 و RAID 1 و RAID 5 و RAID 10 پشتیبانی می‌کند و نرم افزار مدیریتی NetApp ONTAP از رید برای حفاظت در زمان خرابی همزمان سه درایو استفاده می‌کند.

پیشنهاد مطالعه: وبینار یا وب کنفرانس چیست

بهترین افزونه های ثبت نام کاربران
1
بهترین افزونه های ثبت نام کاربران وردپرس
بهترین افزونه های ثبت نام کاربران کدام اند؟ یکی از اساسی‌ترین قسمت‌های هر وبسایت مربوط...
دریافت اعلان برای تغییرات پست در وردپرس
2
دریافت اعلان برای تغییرات پست در وردپرس
دریافت اعلان برای تغییرات پست در وردپرس چگونه انجام میشود؟ آیا می‌خواهید برای تغییرات پست...
خروج خودکار کاربران از وردپرس
1
خروج خودکار کاربران از وردپرس
خروج خودکار کاربران از وردپرس چگونه انجام میشود؟ بسیاری از ما عادت داریم بدون اینکه...
نقل قول های تصادفی در وردپرس
1
نمایش نقل قول های تصادفی در وردپرس
 نقل قول های تصادفی در وردپرس چگونه نمایش داده میشوند؟ نقل قول‌ها از طرف افراد...
نمایش نسخه پی دی اف مطالب در وردپرس
0
نمایش نسخه پی دی اف مطالب در وردپرس با PDF.js Viewer
نمایش نسخه پی دی اف مطالب در وردپرس با چه افزونه ای انجام میشود؟ آیا...
فوتر وردپرس
0
فوتر وردپرس و گزینه‌ هایی که باید به آن اضافه شوند
به فوتر وردپرس  چه امکاناتی باید افزوده شود؟ آیا نمی دانید چه چیزی را در...
1 2 3 29

درباره نویسنده



نظرات کاربران



دیدگاهتان را بنویسید

مطالب مرتبط