لینک کوتاه برای دسترسی سریعتر
COPIED
https://ostadshoo.ir/?p=8868 COPIED

نحوه کاهش زمان به بایت اول یا TTFB در وردپرس

خواندن این مطلب

6 دقیقه

زمان میبرد!

کاهش زمان به بایت اول

کاهش زمان به بایت اول چیست؟ آیا می‌خواهید عملکرد وبسایت وردپرس خود را بهبود بخشید و زمان را به بایت اول (TTFB) کاهش دهید؟ هنگام بهینه سازی زمان بارگذاری سایت وردپرسی، بسیاری از افراد سمت سرور را نادیده می‌گیرند. کاهش TTFB (Time To First Byte) در سرعت بخشیدن به سایت شما و ارائه تجربه کاربری بهتر کمک می‌کند. در این مقاله نحوه کاهش زمان به بایت اول در وردپرس را به شما نشان خواهیم داد.

روش کاهش TTFB

ممکن است این پرسش مطرح شود که کسب‌وکارهای کوچک با وجود هزینه‌های ریز و درشت یا سایت‌هایی که روی هاست اشتراکی راه‌اندازی شده‌اند، چگونه می‌توانند سبب کاهش TTFB شده و بهره‌وری وب‌سایت خود را در سئو افزایش دهند؟

اجازه دهید این موضوع را با یک مثال مجدد از تکرار مثال قبلی به شما توضیح دهیم. زمانی که ما مجدداً ضرب دو عدد ۱۲ و ۱۳ را از شما می‌پرسیم، به طبع با توجه‌ به این که نتیجه در ذهن شما باقی‌مانده است، در مدت‌زمان کم‌تری و بدون تعلل پاسخ می‌دهید. در توسعه وب نیز ما با اصلی تحت عنوان حافظه پنهان یا کش مواجه هستیم.

وقتی کاربری به وب‌سایت درخواست می‌دهد، سایت یا بهتر است بگوییم سرور، آن درخواست را در حافظه نهان کش می‌کند و به‌محض این که مجدداً کاربر بعد، درخواست مشابهی را به سمت سرور ارسال کرد، دیگر نیازی به محاسبات مجدد و یا انجام یک پروسه طولانی برای رسیدن به پاسخ موردنیاز کاربر نخواهد بود. بنا به این روش، کاهش TTFB رخ می‌دهد چون پاسخ از قبل مشخص است و سرور بلافاصله با دریافت سوال، پاسخ را به مرورگر کاربر بازمی‌گرداند.

کاهش زمان به بایت اول
کاهش زمان به بایت اول

چرا باید سرعت وردپرس را افزایش دهید

وقتی به‌عنوان یک توسعه‌دهنده و متخصص سئو وب‌سایت‌های جدید را بررسی می‌کنم، هیچ‌چیز مانند یک صفحه وب کند باعث نمی‌شود دکمه «بازگشت» را انتخاب کنم و من کاملاً مطمئن هستم که در اینجا تنها نیستم و بسیاری از شما هم با من هم عقیده هستید. عملکرد سایت تا حد زیادی بر تجربه کاربر تأثیر می‌گذارد و تا حد زیادی نحوه قضاوت بازدیدکنندگان را در مورد کیفیت یک تجارت آنلاین شکل می‌دهد.

با سرعت و مشکل در لود صفحه، جای کمی برای خطا وجود دارد. طبق گفته گوگل، وب‌سایت شما باید در دو ثانیه یا کمتر بارگیری شود. دیگر و بازدیدکنندگان شروع به ازدست‌دادن علاقه خود می‌کنند. عملکرد صفحه نیز یک عامل رتبه‌بندی است که توسط موتورهای جستجو از جمله گوگل استفاده می‌شود.

هر چه سایت شما سریع‌تر باشد، احتمال بیشتری وجود دارد که در بالای SERP به یک نقطه مطلوب برسید. تم‌ها و افزونه‌های وردپرس همگی منابع ارزشمند سرور را مصرف می‌کنند، حتی اگر فعالانه از آنها در سایت خود استفاده نکنید. بسیاری از چیزهایی که به طور هم‌زمان روی سرور وب شما اجرا می‌شوند، منابع آن را کاهش می‌دهند، صفحات شما را کاهش می‌دهند و پردازنده‌های سریع را با بار سنگین مواجه می‌کنند.

زمان برای اولین بایت یا TTFB چیست

TTFB یا زمان برای اولین بایت، زمانی است که سرور به درخواست پاسخ می‌دهد و صفحه وب را در مرورگر کاربر بارگذاری می‌کند. به عبارت ساده‌تر، TTFB زمان بین کلیک کاربر روی یک صفحه وب تا زمانی که مرورگر ابتدا پاسخی را از سرور وبسایت دریافت می‌کند، اندازه گیری می‌کند. هر چه مدت زمان بیشتری طول بکشد تا یک سرور اولین بایت داده را ارسال کند، مرورگر برای نمایش وبسایت شما بیشتر طول می‌کشد. عوامل متعددی در محاسبه TTFB نقش دارند. به عنوان مثال، جستجوی DNS، دست دادن TLS، اتصال SSL و موارد دیگر را در نظر می‌گیرد.

علاوه بر این، بهبود امتیاز TTFB می‌تواند سئوی وردپرس شما را نیز تقویت کند. گوگل از آنچه Core Web Vitals می‌نامد برای اندازه گیری عملکرد و تجربه کلی کاربر در یک وبسایت استفاده می‌کند. TTFB یک معیار Core Web Vitals نیست، اما می‌توان از آن برای اهداف تشخیص استفاده کرد. از آنجایی که سرعت پاسخ‌دهی سرور وب را اندازه‌گیری می‌کند، می‌توانید از کاهش زمان به بایت اول در وردپرس برای کشف اینکه آیا مشکلی وجود دارد یا خیر و بر روی Core Web Vitals وبسایت شما تأثیر می‌گذارد، استفاده کنید. با این اوصاف، بیایید روش‌های مختلف اندازه‌گیری زمان تا بایت اول را بررسی کنیم.

TTFB خوب چیست

گوگل داشتن TTFB حداکثر ۲۰۰ میلی‌ثانیه را توصیه می‌کند. حتی ۲۰۰-۴۰۰ms هم مشکلی ندارد. هر چیزی بیش از ۵۰۰ میلی‌ثانیه کند در نظر گرفته می‌شود. این به‌وضوح بر کل سرعت وب‌سایت و تجربه کاربر تأثیر می‌گذارد.

هرچه این نرخ بهتر باشد، سایت شما در درجه اول و در زمان لود اولیه بهتر اجرا می‌شود. در این صورت کاربران نیز سایت شما را تحمل می‌کنند و منتظر می‌مانند که کل سایت لود شود. پس می‌توان گفت که داشتن سرعت اجرای اولیه سایت خوب، یک منطق به‌حساب می‌آید که در مقابل تمامی سؤالات در مورد این که این موضوع مهم است یا خیر، یک پاسخ خواهد بود.

آیا TTFB مهم است

درک این نکته مهم است که TTFB (زمان تا اولین بایت) با سرعت وب‌سایت یکسان نیست. اهمیت زیادی دارد. بحث‌های زیادی در سرتاسر وب در مورد مهم بودن یا نبودن TTFB وجود دارد. برخی از سرویس دهندگان معتبر جهانی و ارائه‌دهندگان خدمات میزبانی وب می‌گویند بی‌معنی است (Cloudflare، LittleBizzy)، و برخی دیگر می‌گویند مهم است (ایلیا گریگوریک، مهندس عملکرد وب در گوگل).

هر دو طرف نکات معتبری را در مورد اینکه چرا یا چرا مهم نیست و همچنین سؤالاتی در مورد نحوه محاسبه واقعی آن مطرح می‌کنند. اما در واقع شما بهتر است در این موردتوجه خود را به تجربه بسیاری از وب‌سایت‌ها، توسعه‌دهندگان و متخصصین سئو متمرکز کنید. سرعت اجرای اولیه سایت وردپرسی مهم‌تر از چیزی است که تصورش را می‌کنید.

Moz حتی یک مطالعه عمیق در مورد همبستگی بین رتبه‌بندی جستجو و زمان تا بایت اول انجام داد. با این‌حال، سخت است که بدانیم آیا این دلیل بوده است یا اینکه سایت‌هایی با TTFB پایین‌تر نیز به‌طورکلی سریع‌تر هستند که به نوبه خود می‌تواند تحت‌تأثیر فاکتور رتبه‌بندی سرعت صفحه گوگل قرار گیرد.

چگونه TTFB را در وبسایت خود بررسی کنیم

اکنون که می‌دانید چگونه TTFB را اندازه گیری کنید، قدم بعدی کاهش آن و بهبود عملکرد سایت است. بیایید به مراحل مختلفی که می‌توانید برای کاهش زمان به بایت اول در وب‌سایت وردپرس خود بردارید، نگاه کنیم.

  1. اطمینان حاصل کنید که وردپرس، پلاگین‌ها و تم‌ها به روز هستند
  2. نسخه PHP سایت وردپرس خود را به روز کنید
  3. از یک افزونه ذخیره سازی وردپرس استفاده کنید
  4. شبکه تحویل محتوا (CDN) را به وردپرس اضافه کنید
  5. پایگاه داده وردپرس خود را بهینه کنید

Time to First Byte (TTFB) در واقع همان نرخ پاسخگویی اولیه هر وب‌سایت به نیاز و درخواست سرویس‌گیرنده خواهد بود. سایت‌های مختلف که در زمینه کش و بررسی سرعت سایت خدمات ارائه می‌دهند، پس از آنالیز اولیه نرخ TTFB سایت یا صفحه وب شما را مشخص می‌کنند. در صورتی‌ که وب‌سایت شما در ارائه پاسخ اولیه به کاربر دچار مشکل باشد.

به طبع باید به دنبال روش‌های TTFB باشید. برای این کار می‌توانید به سراغ سرور اختصاصی و سرویس‌های ویژه ابری و… بروید اما یک راه دیگر آن بازنشانی مجدد داده‌های ذخیره شده در حافظه نهان است که با استفاده از پلاگین‌های کش در وردپرس، جوملا و… به‌راحتی قابل انجام خواهد بود.

پیشنهاد مطالعه: آموزش تبدیل فرمت HEIC به JPG در تصاویر وردپرس

بهترین افزونه های ثبت نام کاربران
1
بهترین افزونه های ثبت نام کاربران وردپرس
بهترین افزونه های ثبت نام کاربران کدام اند؟ یکی از اساسی‌ترین قسمت‌های هر وبسایت مربوط...
دریافت اعلان برای تغییرات پست در وردپرس
2
دریافت اعلان برای تغییرات پست در وردپرس
دریافت اعلان برای تغییرات پست در وردپرس چگونه انجام میشود؟ آیا می‌خواهید برای تغییرات پست...
خروج خودکار کاربران از وردپرس
1
خروج خودکار کاربران از وردپرس
خروج خودکار کاربران از وردپرس چگونه انجام میشود؟ بسیاری از ما عادت داریم بدون اینکه...
نقل قول های تصادفی در وردپرس
1
نمایش نقل قول های تصادفی در وردپرس
 نقل قول های تصادفی در وردپرس چگونه نمایش داده میشوند؟ نقل قول‌ها از طرف افراد...
نمایش نسخه پی دی اف مطالب در وردپرس
0
نمایش نسخه پی دی اف مطالب در وردپرس با PDF.js Viewer
نمایش نسخه پی دی اف مطالب در وردپرس با چه افزونه ای انجام میشود؟ آیا...
فوتر وردپرس
0
فوتر وردپرس و گزینه‌ هایی که باید به آن اضافه شوند
به فوتر وردپرس  چه امکاناتی باید افزوده شود؟ آیا نمی دانید چه چیزی را در...
1 2 3 29

درباره نویسنده



نظرات کاربران



دیدگاهتان را بنویسید

مطالب مرتبط