لینک کوتاه برای دسترسی سریعتر
COPIED
https://ostadshoo.ir/?p=7994 COPIED

نحوه گرفتن whois دامنه

خواندن این مطلب

5 دقیقه

زمان میبرد!

پروتکل Whois

آیا با پروتکل Whois  آشنایی دارید؟ whois (به عنوان عبارت «هو ایز» تلفظ می‌شود) یک پروتکل جستجو است که به طور گسترده برای جستجو از پایگاه داده‌های کاربران ثبت شده یک منبع اینترنتی مانند نام دامنه، آدرس IP یا AS استفاده می‌شود، و همچنین برای طیف گسترده‌ای از اطلاعات دیگر نیز استفاده می‌شود. این پروتکل محتوای بانک اطلاعاتی را با فرمت قابل خواندن توسط کاربران ذخیره و نمایش می‌دهد. پروتکل WHOIS توسط انجمن امنیت اینترنت و در RFC 3912 ثبت شده است.

Whois که ترکیب دو کلمه who و is است، یک پروتکل کوئری و پاسخ است که عموما برای کوئری زدن به دیتابیس‌ها استفاده می شود. این دیتابیس‌ها اطلاعات ثبت نام کاربران و منابع موجود در اینترنت مثل دامنه و IP و غیره را شامل می‌شوند. این پروتکل اطلاعات موجود در دیتابیس‌ها را به فرمتی که قابل فهم برای انسان باشد ذخیره و ارایه می‌کند. همچنین whois یک ابزار کامندلاین در سیستم‌های یونیکسی (مثل لینوکس) هم هست که امکان کوئری پروتکل هویز را می‌دهد.

پروتکل Whois
پروتکل Whois

همانطور که گفتیم (ICANN) اطلاعات کسانی که صاحب دامنه می باشند را نگهداری و بروز رسانی می‌کنند. این whois database شامل نام، آدرس، آدرس ایمیل و تلفن صاحبان دامین‌ها می باشد. این دیتابیس برای هر کسی که به اینترنت متصل شود قابل دسترسی است. این کار سبب می‌شود تا صاحبان دامنه بتوانند با مدرک قطعی مالکیت خود را اثبات کنند همچنین مردم جهت خرید دوباره و ثبت دامنه از روی اطلاعات این شخص می‌توانند با او تماس برقرار کنند. همچنین این database صاحب اصلی دامنه را به صورت قطعی و رسمی قابل تشخیص و شناسایی می کند.

سایت‌های که خدمات whois یا همان هویز دامین را به مشتریان ارایه می‌کنند را سایت whois می‌گویند و هر سایتی که با جستجو در آن امکان دریافت اطلاعات دامنه و IP را داشته باشید یک سایت هویز است.

نحوه گرفتن whois دامنه

برای گرفتن هویز دامنه خود ابتدا باید وارد وب سایتی شوید که سرویس Whois ارایه می‌کند.

بعد از بارگذاری صفحه‌ی جستجو دامنه آدرس دامنه مورد نظر خود را در فیلد مشخص شده تایپ نمایید.

در صفحه‌ی جدیدی که برای شما بارگذاری می‌شود اطلاعات whois دامنه به نمایش گذاشته خواهد شد. در صورت تمایل شما می‌توانید از مرجع اصلی ثبت دامنه ایرانی نیز whois دامنه‌ها را دریافت نمایید. برای انتخاب نام دامنه باید به چه نکاتی توجه کنیم؟ اگر پاسخ به این سوال برای شما هم به یک دغدغه تبدیل شده است، مقاله « ۱۵ نکته درباره انتخاب بهترین نام دامنه سایت » را مطالعه کنید.

چه کسانی به whois نیاز دارند؟

مهم ترین کاری که رکوردهای WHOIS برای ما انجام می‌دهند کمک به شفاف تر کردن اینترنت جهانی است. به لطف گزینه جستجوی WHOIS و اطلاعات ثبت دقیق WHOIS در هر دامنه، می‌توانیم بفهمیم چه کسی پشت یک دامنه خاص است.

whois چه اطلاعاتی به ما می‌دهد؟

رکورد Whois شامل تمام اطلاعات تماس مرتبط با شخص، گروه یا شرکتی است که یک نام دامنه خاص را ثبت می‌کند. به طور معمول، هر رکورد Whois حاوی اطلاعاتی مانند نام و اطلاعات تماس ثبت کننده (مالک دامنه)، نام و اطلاعات تماس ثبت کننده ثبت کننده (سازمان یا نهاد تجاری که نام دامنه را ثبت کرده است)، تاریخ ثبت دامنه، سرورهای نام، آخرین به روز رسانی و تاریخ انقضا میباشد.

پایگاه داده WHOIS حاوی اطلاعات مهمی‌در مورد یک دامنه است که ما قبلاً بیشتر آنها را پوشش داده ایم. به ندرت حاوی اطلاعات نادرست است زیرا ICANN تضمین می‌کند که شرکت‌های ثبت‌کننده‌ دامنه‌ای را که داده‌های دقیقی برای رجیستری ارائه نمی‌دهند، لغو یا تعلیق می‌کنند.

پروتکل Whois
پروتکل Whois

اطلاعات موردنیاز برای ثبت دامنه

به طور دقیق تر، ثبت کننده همیشه از شما می‌خواهد که در هنگام ثبت دامنه، اطلاعات زیر را درج کنید:

  1.       نام
  2.       آدرس خانه
  3.       آدرس ایمیل
  4.       شماره تلفن

حتی اگر نام و اطلاعات تماس به عنوان اطلاعات حساس در نظر گرفته شود، شما همچنان باید آن را برای دریافت نام دامنه ثبت شده ارائه دهید. با این حال، این بدان معنا نیست که حریم خصوصی دامنه ممکن نیست. در بخش بعدی این مورد را توضیح خواهیم داد.

همچنین اطلاعات اضافی یک رکورد WHOIS شامل موارد زیر است:

  1.       نام و اطلاعات تماس ثبت‌کننده (مالک یا Registrant).
  2.       نام و اطلاعات تماس ثبت کننده (شرکت ارائه دهنده خدمات ثبت دامنه یا Registrar).
  3.       نام سرورها (dns) جهت اطلاعات بیشتر در مورد اینکه dns چیست اینجا کلیک نمایید.
  4.       تاریخ ثبت نام دامنه
  5.       تاریخ انقضای دامنه
  6.       بازه زمانی دامنه تخمینی
  7.       تاریخ آخرین به روز رسانی
  8.       اطلاعات اداری و فنی

در اصل، WHOIS بخشی جدایی ناپذیر از چشم انداز اینترنت مدرن است. اگرچه بسیاری از اطلاعاتی که اکنون ارائه می‌کند خصوصی هستند، اما همچنان WHOIS به ما اجازه می‌دهد تا صاحبان اکثر دامنه‌هایی را که به صورت آنلاین به آنها دسترسی داریم جستجو کنیم و مهم‌تر از آن، در صورت نیاز با آنها تماس بگیریم.

با انجام چند مرحله ساده، می‌توانید به سرعت جستجوی WHOIS را به تنهایی انجام دهید. علاوه بر دانستن نحوه یافتن اطلاعات، اکنون می‌دانید WHOIS چیست و چرا در زندگی روزمره ما اهمیت دارد.

در صورت نیاز به اطلاعات بیشتر در خصوص انتقال دامنه، ثبت تمدید و یا قیمت دامنه می‌توانید با کارشناسان مجرب چکاوک شهر تماس حاصل نمایید.

بهترین افزونه های ثبت نام کاربران
1
بهترین افزونه های ثبت نام کاربران وردپرس
بهترین افزونه های ثبت نام کاربران کدام اند؟ یکی از اساسی‌ترین قسمت‌های هر وبسایت مربوط...
دریافت اعلان برای تغییرات پست در وردپرس
2
دریافت اعلان برای تغییرات پست در وردپرس
دریافت اعلان برای تغییرات پست در وردپرس چگونه انجام میشود؟ آیا می‌خواهید برای تغییرات پست...
خروج خودکار کاربران از وردپرس
1
خروج خودکار کاربران از وردپرس
خروج خودکار کاربران از وردپرس چگونه انجام میشود؟ بسیاری از ما عادت داریم بدون اینکه...
نقل قول های تصادفی در وردپرس
1
نمایش نقل قول های تصادفی در وردپرس
 نقل قول های تصادفی در وردپرس چگونه نمایش داده میشوند؟ نقل قول‌ها از طرف افراد...
نمایش نسخه پی دی اف مطالب در وردپرس
0
نمایش نسخه پی دی اف مطالب در وردپرس با PDF.js Viewer
نمایش نسخه پی دی اف مطالب در وردپرس با چه افزونه ای انجام میشود؟ آیا...
فوتر وردپرس
0
فوتر وردپرس و گزینه‌ هایی که باید به آن اضافه شوند
به فوتر وردپرس  چه امکاناتی باید افزوده شود؟ آیا نمی دانید چه چیزی را در...
1 2 3 29

درباره نویسنده



نظرات کاربران



دیدگاهتان را بنویسید

مطالب مرتبط