لینک کوتاه برای دسترسی سریعتر
COPIED
https://ostadshoo.ir/?p=7513 COPIED

نکات مهم درباره نحوه انتخاب هاست ووکامرس

خواندن این مطلب

11 دقیقه

زمان میبرد!

نحوه انتخاب هاست ووکامرس

آیا با نحوه انتخاب هاست ووکامرس آشنایی دارید؟ هاست ووکامرس چیست و برای انتخاب آن باید به چه ویژگی‌هایی توجه کرد؟ اگر پاسخ این سوال برای شما هم به یک دغدغه و چالش بزرگ تبدیل شده است، پیشنهاد می‌کنیم تا انتهای این مقاله از سایت استادشو همراه ما باشید. ووکامرس یک سیستم مدیریت فروشگاه محبوب است و این محبوبیت را مدیون سادگی و کارایی بالای خود است. اما بسیاری از افراد متخصص و فعال در این زمین بر این باورند که ووکامرس با انتخاب هاست مناسب کارایی بالایی خواهد داشت. به همین خاطر در خیلی از موارد انتخاب هاست ووکامرس بسیار دشوار خواهد بود.

نحوه انتخاب هاست ووکامرس
نحوه انتخاب هاست ووکامرس

از طرفی باید این موضوع را در نظر داشت که نوع فعالیت فروشگاه، تعداد محصولات و میزان درخواست‌هایی که از سمت فروشگاه به سرور ارسال می‌شود در انتخاب هاست تاثیر دارد. البته شاید بررسی این موارد برای شما کار سختی باشد و بسیاری از فروشگاه‌های اینترنتی قادر به مدیریت سرور سایت خود نباشند اما با انتخاب هاست مناسب ووکامرس می‌توانید این خدمات را از شرکت میزبان سایت خود درخواست کنید.

هزینه‌ی هاست ووکامروس فاکتور تعیین‌کننده‌ی دیگر است که بر انتخاب نوع هاست تاثیر می‌گذارد. توصیه‌ی کلی ما این است که یک هاست با قیمت متوسط انتخاب کنید. این امر به این خاطر است که نوع هاست اشتراکی ارزان به اندازه کافی خوب نیست در حالی که هاست گران با توجه به هزینه‌های بالای سرورهای اختصاصی باعث می‌شود که قادر به پرداخت این هزینه‌ها نباشید.

هاست ووکامرس نوعی سرویس میزبانی وب است که مخصوص میزبانی فروشگاه اینترنتی و برای عملکرد بهتر سایت‌های فروشگاهی طراحی شده‌ است.

با توجه به آمار، عموم فروشگاه‌های اینترنتی با وردپرس و افزونه ووکامرس ایجاد می‌شوند. میزبانی فروشگاهی به این سایت‌ها کمک می‌کند به بالاترین پتانسیل ممکن خود در پرفورمنس برسند.

اگر این پرسش در ذهن شما شکل گرفته است که چطور یک سرویس‌دهنده فضای نگهداری سایت می‌تواند تا این حد اثرگذار باشد، پاسخ آماده است. کافی است با چگونگی این عملکردها در هاست فروشگاه اینترنتی آشنا شوید.

انتخاب هاست مخصوص ووکامرس

اجازه بدهید در بین تمام تبلیغات و شعارها، کمی درباره‌ واقعیت‌ها صحبت کنیم و ببینم واقعا بهترین هاست ووکامرس چیست؟ همه می‌دانیم که دوره‌ کسب‌وکارهای آنلاین فرارسیده است. اما هم‌چنان می‌دانیم که اغلب کسب‌وکارهای آنلاین در سال‌های اولیه فعالیت شکست می‌خورند.

تبلیغات و مطالبی هم که برای یافتن پاسخ سوالات به آن‌ها رجوع می‌کنیم، لیست ویژگی‌های جذابی از هاست ووکامرس مناسب سایت فروشگاهی، پیش رویمان می‌گذارند؛ اما توضیح داده نمی‌شود که این ویژگی‌ها چه تاثیری دارند و چطور می‌توانند نجات‌بخش فروشگاه‌های اینترنتی باشند.

بنابراین اجازه بدهید از قسمت تلخ ماجرا، یعنی موارد شکست، که به هاست ووکامرس مربوط هستند شروع کنیم. با واقعیت رفیق‌تر شویم تا بعد از خرید هاست ووکامرس مناسب هم جزو دسته‌ کسب‌وکارهای شکست‌خورده نباشیم.

فروشگاه ووکامرس شما به چه چیزی نیاز دارد؟

برای انتخاب میزبان هاست مناسب برای فروشگاه ووکامرس باید نیازهای فنی مناسب را به خوبی تعیین کنید. بهتر است برای انتخاب هاست مناسب سوالات زیر را از خود بپرسید :

  1. فروشگاه شما به چه میزان فضای نیاز دارد؟
  2. چه تعداد دامنه را باید مدیریت کنید؟
  3. به چه خدماتی برای فروشگاه ووکامرس خود نیاز دارید؟

ما به شما در این مقاله کمک می‌کنیم تا به راحتی به این سوالات پاسخ دهید.

پیش نیازهای پایه هاست ووکامرس

سایت رسمی وردپرس پیش نیازهایی را برای مشخصات هاست مناسب ووکامرس اعلام کرده. هاست انتخابی ووکامرس شما باید ویژگی‌های زیر را داشته باشد :

  1. حداقل فضای دیسک ۳۲ مگابایت
  2. Apacheیا NGINX قابل اجرا روی سیستم‌عامل مبتنی بر لینوکس
  3. PHP نسخه ۷.۲ یا بالاتر
  4. MySQL نسخه ۵.۶ یا بالاتر
  5. MariaDB نسخه ۱۰.۰ یا بالاتر
  6. پشتیبانی HTTPS

علاوه بر این، ارائه‌دهنده‌ی هاست باید از کش سرور مناسبی استفاده کند تا کارایی فروشگاه شما افزایش پیدا کند.

نحوه انتخاب هاست ووکامرس
نحوه انتخاب هاست ووکامرس

 بهترین هاست ووکامرس‌، آپ‌تایم بالاتری ارائه می‌کند

از میان دلایلی که معرفی کردیم، کندی و قطعی وب‌سایت در مواقع پیش‌بینی‌نشده مربوط به آپ‌تایم و داون تایم است. کیفیت و به‌روزبودن سرورهایی که سایت شما در هاست ووکامرس روی آن‌ها میزبانی می‌شوند هم به آپ‌تایم بستگی دارد.

معنای آپ تایم چیست؟ مدت زمانی که یک سرور در طول عمر استفاده‌ خود، روشن و فعال است آپ‌تایم نامیده می‌شود. این فاکتور بر اساس درصد مشخص می‌شود و اختلاف درصدهای پایین در بین شرکت‌های مختلف ارائه‌دهنده هاست ووکامرس بسیار مهم هستند و تفاوت زیادی ایجاد می‌کنند.

مثلاً آپ‌تایم ۹۹ درصد با آپ‌تایم ۱۰۰ درصد یک تفاوت عمده دارد. سرور ۱۰۰ درصدی در تمام روزها و لحظه‌های یک سال روشن و فعال است. سرور ۹۹ درصدی در سال ۳ روز و نیم کار نمی‌کند، ممکن است نیاز به تعمیر یا به روزرسانی داشته باشد یا اصلاً نیاز دارد در سال طی این مدت خاموش باشد یا هر دلیل دیگری.

اما اگر تصادفاً این سه روز دقیقاً همان روزهایی باشند که شما انتظار دارید بیشترین میزان خرید را داشته باشید چه؟ مثلاً در روزهای جمعه‌ سیاه و شب یلدا و تخفیف‌های عیدانه‌تان؟

خلاصه که برای دریافت بهترین عملکرد سایت فروشگاهی، باید مطمئن باشیم که در دسترس نبودن سرورهای هاست ووکامرس، فقط در حد استثنا و موارد نادر پیش‌بینی‌نشده است. بین آپ‌تایم ۹۰ درصدی و ۱۰۰ درصدی یک ماه خاموشی سرور در سال فاصله است!

منابع سخت افزاری

همانطور که گفتیم هاست ووکامرس مختص به فروشگاه‌های اینترنتی راه‌اندازی شده با ووکامرس است، از این رو باید بدانید نسبت به هاست‌های عادی لینوکس و وردپرس به منابع بالاتری نیاز دارید. بنابراین قبل از خرید هر سرویسی حتماً منابعی که سرویس‌دهنده هاست در اختیار شما قرار می‌دهد را مورد بررسی قرار دهید.

تاثیر پردازنده و رم در انتخاب هاست ووکامرس

در یک فروشگاه آنلاین علاوه بر افزونه ووکامرس، انواع پلاگین‌های مختلف نصب می‌شوند. همین موضوع می‌تواند سرعت سایت شما را تحت تاثیر دهد. زیرا ووکامرس به خودی خود منابع بیشتری نسبت به وردپرس در حالت عادی می‌طلبد و نیازمند منابع بیشتری است. حال فکر کنید که کاربرانی وارد سایت شما شده‌اند و قصد خرید دارند، در چنین شرایطی وب‌سایت دچار مشکلات عمده‌ای خواهد شد. بنابراین متوجه اهمیت RAM و CPU باشید.

پشتیبانی از جدیدترین نسخه‌ PHP

اینکه شما بتوانید نسخه PHP سایت خود را به دلخواه تعیین کنید یک قابلیت مهم برای فروشگاه اینترنتی شما محسوب می‌شود. برای مثال ممکن است شما به دلیل محدودیت‌های افزونه‌ای خاص ناچار به استفاده از نسخه PHP خاص باشید و استفاده از ابزار انتخاب نسخه PHP یک گزینه مناسب برای رفع این محدودیت می‌باشد.

هارد SSD یا NVMe

در ابتدا به اهمیت سرعت سایت‌های فروشگاهی اشاره شد. هاردهای عادی به هیچ عنوان گزینه خوبی برای سایت‌های فروشگاهی نیستند. بهتر است قبل از خرید هاست ووکامرس مطمئن شوید که از هارد NVMe یا SSD استفاده می‌کنید. سرعت هارد SSD  چهار برابر هارد های عادی و سرعت هارد NVMe تا ۱۰ برابر هاردهای SDD است.

بانک اطلاعاتی یا پایگاه داده

پایگاه داده مهم‌ترین قسمت در هر فروشگاه اینترنتی است. تمام شرکت‌های هاستینگ ایجاد دیتابیس را پشتیبانی می‌کنند، اما بهتر است قبل از تهیه از سازگاری نسخه پایگاه داده با ووکامرس و افزونه‌های وردپرس نصب شده مطمئن شوید.

فراموش نکنید که پایگاه داده نیز از فضای میزبانی شما را استفاده می‌کند و اگر به پاکسازی و بهینه‌سازی آن توجه نکنید امکان دارد حجم بانک اطلاعاتی شما به سرعت افزایش پیدا کند و سرعت بارگذاری سایت شما را افزایش دهد.

حساب‌های ایمیل هاست‌شده

طبق نظر بسیاری از فعالین این حوزه، آدرس ایمیل اختصاصی با نام دامنه سایت بسیار ضروری است و باعث شهرت فروشگاه اینترنتی شما خواهد شد. در هر فروشگاهی معمولاً از پنج آدرس ایمیل استفاده می‌شود اما باتوجه به سیاست‌های فروشگاه شما این تعداد متغیر است.

خیلی از ارائه‌دهندگان میزبانی وب تعداد ساخت ایمیل را محدود می‌کنند و قبل از تهیه هاست ووکامرس باید به این موضوع توجه کنید که چه تعداد اکانت ایمیل نیاز دارید.

توصیه ما این است که اگر خیلی از ایمیل‌های سایت خود استفاده می‌کنید بهتر است هاست ایمیل خود را از هاست وردپرس خود جدا کنید.

 فاکتورهای Core Web Vital گوگل، سئو و سرعت سایت در هاست مخصوص ووکامرس

چندسالی است که معیارهای حیاتی گوگل بیش از پیش به تجربه‌ کاربر معطوف شده‌اند. تجربه‌ کاربری علاوه بر طراحی رابط کاربری تحت تاثیر مستقیم عامل سرعت است. به عبارت دیگر، گوگل هر روز به فاکتور سرعت سایت بیشتر و بیشتر توجه می‌کند.

سرعتی که از آن صحبت می‌کنیم را گوگل در حال حاضر با واحد میکرو ثانیه می‌سنجد. یعنی اگر صفحه سایت شما با سرعت ۲.۳ ثانیه لود می‌شود و سایت رقیب با ۲ ثانیه، احتمال بسیار بالاتری دارد که سایت رقیب در رتبه‌بندی از سایت شما بالاتر برود.

کاملاً درست است که وبمستر یا متخصص سئوی تکنیکال شما بایستی به بهبود سرعت نیز تسلط داشته باشد؛ اما بخش قابل‌‌توجهی از سرعت سایت را سرویس میزبانی وب تعیین می‌کند.

وب سرورهایی که شرکت هاستینگ برای هاست ووکامرس به کار می‌گیرد، کانفیگ این سرورها، نحوه نگهداری و بهینه‌سازی سرورها و… همه و همه در بهبود سرعت میزبانی وب ووکامرس تاثیرگذار هستند. بنابراین انتخاب هاست مناسب فروشگاهی می‌تواند حتی روی سئوی شما هم نقش پررنگی داشته باشد.

سوالات مهمی که قبل از انتخاب هاست مخصوص ووکامرس باید از خود بپرسید:

در ماه آینده چه میزان ترافیک مصرف خواهید کرد؟

رشد ترافیک یک چالش جدی برای انتخاب نوع هاست فروشگاهی است. اگر شما برنامه بازاریابی خاصی برای ماه آینده دارید که امکان دارد میزان ترافیک مصرفی شما را افزایش دهد باید قبل از شروع برنامه به فکر افزایش پهنای باند و پلن سخت‌افزاری سرور خود کنید.

مدیریت منابع هاست ووکامرس خود را چطور انجام می‌دهید ؟

با افزایش ترافیک سایت خود ۲ راه حل وجود دارد برای افزایش منابع هاست ووکامرس، یا باید مستقیماً منابع را ( مثل Ram, Cpu  و… ) افزایش دهید یا اینکه بخشی از پردازش‌های سایت خود را به سرورهای دیگر منتقل کنید.

آیا هاست کنونی شما کُند است؟

زمان بارگذاری صفحات فروشگاه اینترنتی امری بسیار مهم برای گوگل و بازدیدکنندگان سایت شما است. تقریباً تمام مدیران فروشگاه‌های اینترنتی به تاثیرات منفی کند بودن سایت آگاه هستند اما با این حال خیلی‌ها از تاثیر منفی کند بودن سایت ووکامرس خود بر SERP گوگل آگاه نیستند.

سرعت لود بالای فروشگاه اینترنتی نتیجه استفاد از هاست بهینه و فناوری‌های همانند CDN و کش سرورهای است. اصل پنج ثانیه را در نظر بگیرید، اگر سایت شما بالای پنج ثانیه لود شود احتمالاً صفحه سایت شما را خواهد بست.

برای بررسی سرعت سایت خود می‌توانید از سایت gtmetrix.com استفاده کنید.

نحوه انتخاب هاست ووکامرس
نحوه انتخاب هاست ووکامرس

تفاوت میزبانی وب وردپرس و هاست ووکامرس چیست؟

میزبانی ووکامرس مناسب سایت‌های فروشگاهی است که با تمام افزونه‌ها و قالب‌های فروشگاهی استاندارد سازگاری دارد و سرعت و امنیت آن به ‌طور ویژه برای فروشگاه اینترنتی بهینه شده‌اند. در حالی که هاست وردپرس برای اهداف غیرفروشگاهی بهینه شده است. بنابراین بهترین عملکرد با پایین‌ترین هزینه، زمانی اتفاق می‌افتد که با توجه به کاربری و موضوع فعالیت سایت خود سرویس را انتخاب کنید.

هزینه‌ هاست ووکامرس چقدر است؟

قیمت هاست ووکامرس با توجه به ویژگی‌ها (فضای دیسک، پهنای باند، وب سرور و…) و خدمات (پشتیبانی، بک‌آپ‌ گیری، بهینه سازی و…) می‌تواند متفاوت باشد. علاوه بر این اندازه‌ وب‌سایت شما نیز در نوع و قیمت هاست ووکامرسی که انتخاب می‌کنید تاثیرگذار است.

آیا هاست ووکامرس رایگان وجود دارد؟

با توجه به این که میزبانی وب ووکامرس نیاز به تخصص و منابع بسیار زیادی دارد، تقریباً احتمال این که پیشنهاد میزبانی مخصوص فروشگاه اینترنتی بدون هزینه را دریافت کنید صفر است.

عموم پیشنهاداتی که درباره هاست فروشگاهی رایگان در سطح اینترنت می‌بینید، بسیاری از اوقات به زبان‌هایی که به آن‌ها تسلط نداریم یا با عناوین فریبنده مانند سرورهای قدیمی هستند که برای انتشار بدون اجازه انواع تبلیغ روی سایت شما، هاست رایگان ارائه می‌کنند.

واقعیتی که تمام منطق‌ها رویش توافق نظر دارند این است که هاست ووکامرس پرسرعت و با کیفیت و با پشتیبانی مناسب هرگز رایگان نیست.

انواع هاست مناسب برای فروشگاه‌های ووکامرس

زمانی که قصد خرید هاست ووکامرس دارید، حداقل با چهار نوع هاست مختلف مواجه می‌شوید که هریک طرفداران و مخالفان خاص خود را دارد. من همه گزینه‌های مناسب را توضیح می‌دهم تا بتوانید تصمیم آگاهانه‌ای اتخاذ کنید.

هاست اشتراکی

همانطور که از نام آن پیدا است منابع سرور این هاست بین تمام وب‌سایت‌های میزبانی شده به اشتراک گذاشته می‌شود. بسیاری از سایت‌هایی که به تازگی راه‌اندازی می‌شوند تمایل به استفاده از این هاست دارند، چرا که هزینه‌های کلی این نوع هاست بسیار پایین است و هزینه مدیریت سرور به هیچ‌عنوان ندارد. این هاست برای افراد تازه کار بسیار مناسب است و کمک می‌کند بدون نگرانی فقط روی کسب و کار خود تمرکز کنند.

پیشنهاد ما به این افراد هاست معمولی است که می‌توانید اینجا پلن‌های مخصوص این سرویس را مشاهده کنید.

بزرگترین مشکل این سرویس در کم بودن منابع اختصاص یافته به شماست، چرا که باعث بروز مشکل در صورت افزایش ترافیک سایت شما می‌شود. این مشکل مخصوصاً اگر حراج فصل داشته باشید که افراد زیادی به سایت شما می‌شوند به وجود می‌آید.

هاست اختصاصی مخصوص ووکامرس

هاست اختصاصی مخصوص ووکامرس برخلاف هاست اشتراکی، از بیشتر منابع سرور استفاده می‌کند و تعداد سایت‌های میزبانی شده روی این سرویس بیشتر است. اینکه شما قدرت منابع، رم، پهنای باند و فضای بیشتری برای سایت خود داشته باشید بسیار ایده‌آل است.

شاید تنها مشکلی که این هاست داشته باشد هزینه بالاتر نسبت به هاست معمولی است.

هاست سرورمجازی یا VPS

سرور مجازی (VPS) مشابه هاست اختصاصی ووکامرس است با این تفاوت که منابع استفاده شده کاملاً اختصاصی است و سرور شما از انعطاف‌پذیری بالاتری نسبت به هاست اختصاصی برای مدیریت فضای خود برخوردار هستید. از آنجایی که استفاده از سرورمجازی هزینه کمتری نسبت به سرور اختصاصی دارد طرفداران زیادی بین کسانی که تمایل دارند از منابع اختصاصی با هزینه مناسب استفاده کنند دارد.

شاید بزرگترین چالش پیش‌رو برای استفاده از سرور مجازی برای سایت فروشگاهی مدیریت منابع و نگهداری سرور است که نیاز به کمی دانش تخصصی دارد.

سرور اختصاصی

سرور اختصاصی برای فروشگاه‌های خیلی بزرگ که نیاز به منابع بالایی با توجه به میزان ترافیک خود دارند استفاده می‌شود. منابع کاملاً اختصاصی بوده و شما باید هزینه سخت‌افزار، نگهداری و حتی برق سرور خود را پرداخت کنید. این سرویس با توجه به استفاده از منابع کاملاً اختصاصی قابلیت پردازش بسیار بالایی را دارد.

این سرویس به هیچ عنوان برای سایت‌های تازه کار پیشنهاد نمی‌شود و فقط در مواردی که سایت مورد نظر نیاز به منابع بالایی دارد مورداستفاده قرار می‌گیرد.

سرویس‌های هاست مدیریت شده و مدیریت نشده

خیلی از شرکت‌های ارائه دهنده خدمات میزبانی وب هاست مدیریت شده یا مدیریت نشده ارائه می‌دهند که شما باید باتوجه به نوع سیاست خود از این خدمات استفاده کنید.

خدمات مدیریت هاست به این صورت است که اگر مشکلات زیادی را با سایت و کنترل منابع هاست خود دارید، با انتخاب این پنل می‌توانید به راحتی این موارد را به عهده شرکت میزبان قرار دهید و فقط به مدیریت فروشگاه خود و افزایش فروش خود بپردازید. توصیه می‌کنیم قبل از استفاده از این سرویس حتماً به سطح خدمات این شرکت‌ها توجه کنید.

انتخاب نوع مناسب هاست برای ووکامرس باتوجه به اولویت‌های صاحبان کسب و کار باید اتفاق بیافتد. پیشنهاد ما همیشه هاست مخصوص ووکامرس است چرا که منابع زیادی در اختیار شما قرار می‌گیرد و از طرفی نیاز به دانش تخصصی جهت اداره وب‌سایت خود ندارید. اما ما سعی کردیم همه گزینه‌ها را به شما معرفی کنیم تا بتوانید بهترین انتخاب را کنید.

امیدواریم مطالب این مقاله برای شما مفید واقع شود. در مقاله‌های بعدی ما را همراهی کنید.

بهترین افزونه های ثبت نام کاربران
1
بهترین افزونه های ثبت نام کاربران وردپرس
بهترین افزونه های ثبت نام کاربران کدام اند؟ یکی از اساسی‌ترین قسمت‌های هر وبسایت مربوط...
دریافت اعلان برای تغییرات پست در وردپرس
2
دریافت اعلان برای تغییرات پست در وردپرس
دریافت اعلان برای تغییرات پست در وردپرس چگونه انجام میشود؟ آیا می‌خواهید برای تغییرات پست...
خروج خودکار کاربران از وردپرس
1
خروج خودکار کاربران از وردپرس
خروج خودکار کاربران از وردپرس چگونه انجام میشود؟ بسیاری از ما عادت داریم بدون اینکه...
نقل قول های تصادفی در وردپرس
1
نمایش نقل قول های تصادفی در وردپرس
 نقل قول های تصادفی در وردپرس چگونه نمایش داده میشوند؟ نقل قول‌ها از طرف افراد...
نمایش نسخه پی دی اف مطالب در وردپرس
0
نمایش نسخه پی دی اف مطالب در وردپرس با PDF.js Viewer
نمایش نسخه پی دی اف مطالب در وردپرس با چه افزونه ای انجام میشود؟ آیا...
فوتر وردپرس
0
فوتر وردپرس و گزینه‌ هایی که باید به آن اضافه شوند
به فوتر وردپرس  چه امکاناتی باید افزوده شود؟ آیا نمی دانید چه چیزی را در...
1 2 3 29

درباره نویسنده



نظرات کاربران



دیدگاهتان را بنویسید

مطالب مرتبط