لینک کوتاه برای دسترسی سریعتر
COPIED
https://ostadshoo.ir/?p=8001 COPIED

همه چیز در مورد هش کدها

خواندن این مطلب

3 دقیقه

زمان میبرد!

همه چیز در مورد هش کدها

در این مقاله قصد داریم برای شما عزیزان همه چیز در مورد هش کدها (Hash Code) را توضیح دهیم. در ادامه با ما همراه باشید تا به صورت کامل با هش کدها آشنا شوید.

Hash ها، کدهایی هستند که با استفاده از یک الگوریتم خاص، روی هر شئ ایجاد می شوند. یعنی با استفاده از الگوریتم های خاصی برای فایل هایی که به آن ها داده می شود، کد خاصی را در نظر می گیرند که اگر بیتی از آن فایل تغییر پیدا کند، هش آن نیز، تغییر پیدا خواهد کرد. مشکل موجود در سرعت بخشیدن به جستجو است. مشکل جستجوی یک آرایه برای یک مقدار مشخص را در نظر بگیرید. اگر آرایه مرتب نشده باشد، جستجو ممکن است نیاز به بررسی تک تک عناصر آرایه داشته باشد.

Hash Code چه کاربردی دارد

یکی از مهمترین کاربرد های آن، اطمینان از کامل و سالم بودن فایل دانلود شده می‌باشد. اگر فایلی ناقص دانلود شده باشد و یا حتی از لحاظ ظرفیت یکی باشند ولی کد Hash آنها با هم متفاوت باشد، نشان از درست نبودن عمل دانلود می‌باشد و یا حتی در حالاتی خاص ویروسی شدن فایل می‌تواند باعث تغییر Hash Code شود.

همه چیز در مورد هش کدها
همه چیز در مورد هش کدها

مزایای استفاده از هش کد ها

یکی از مهم ترین دلایل آن اطمینان از کامل و سالم بودن فایل دانلود شده می باشد. اگر فایلی به صورت ناقص دانلود شده باشد و از لحاظ ظرفیت با یکدیگر نیز، یکسان باشند اما هش کد آن ها با هم متفاوت باشد نشان از ناقص بودن و بعضا در مواردی نشان از ویروسی بودن فایل می باشد.

MD5 یا اثر انگشت فایل ها چیست

این نکته را اکثرا می دانند که در دنیای کامپیوتر هر فایلی دارای یک اثر انگشت می باشد. اثر انگشت هر فایل منحصر به فرد است و معمولا MD۵ Checksum یا ام دی ۵ یا Message-Digest algorithm ۵ یا کد هش /hash code نامیده می شود.

MD5 معمولا در سایت های دانلود نرم افزار دیده می شود زیرا هر تغییر کوچک و بزرگ در فایل یا برنامه باعث تغییر اساسی در اثر انگشت فایل و یا MD5 آن می شود.

همه چیز در مورد هش کدها
همه چیز در مورد هش کدها

استفاده از md۵ برای کاربران اینترنت

برای استفاده از md۵ برای چک کردن اینکه آیا فایل دانلود شده به صورت کامل است و اینکه فایل توسط ویروسی آلوده نشده و غیره باید در صفحه ی دانلود نرم افزار یا فایل به دنبال کد md۵ آن بگردید و بعد از دانلود و تولید کد md۵ با نرم افزاری که در ادامه توضیح داده شده است و چک کردن برابری دو کد تولید شده اگر برابر بود فایل کاملا درست بوده و اگر برابر نبودند معلوم می شود که یا فایل ناقص دانلود شده است یا یک فایل دیگر دانلود شده یا فایل تغییر یافته و توسط ویروسی آلوده شده است.

در سیستم عامل ویندوز نیز ابزارهایی برای MD5Checksum وجود دارد که میتوانید با دانلود و اجرای آن برای فایل های خود هش کد تعریف و یا فایل های دانلود شده را با هش کد شرکت ارائه دهنده مقایسه کنید. یکی از این نرم افزارها برای ویندوز MD5 Checksum Verifier میباشد که شما میتوانید برای فایل خود هش کد ایجاد و آن را استفاده کنید.

رمز گشایی هش کد MD5 برای خوانا بودن رشته متن های کد شده نیز توسط ابزارهای آنلاین نیز امکان پذیر میباشد. البته اگر به صورت ترکیبی این هش کدها ایجاد گردند، امکان رمز گشایی آنها بسیار پیچیده تر خواهد بود و شاید عملا روش ساده ای برای رمز گشایی هش کدهای ترکیبی رشته متن های کد شده وجود نخواهد داشت.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره لاراول و کاربردهای آن پیشنهاد میکنیم مقاله « آشنایی با دلایل استفاده از فریم ورک Laravel » را مطالعه کنید.

بهترین افزونه های ثبت نام کاربران
1
بهترین افزونه های ثبت نام کاربران وردپرس
بهترین افزونه های ثبت نام کاربران کدام اند؟ یکی از اساسی‌ترین قسمت‌های هر وبسایت مربوط...
دریافت اعلان برای تغییرات پست در وردپرس
2
دریافت اعلان برای تغییرات پست در وردپرس
دریافت اعلان برای تغییرات پست در وردپرس چگونه انجام میشود؟ آیا می‌خواهید برای تغییرات پست...
خروج خودکار کاربران از وردپرس
1
خروج خودکار کاربران از وردپرس
خروج خودکار کاربران از وردپرس چگونه انجام میشود؟ بسیاری از ما عادت داریم بدون اینکه...
نقل قول های تصادفی در وردپرس
1
نمایش نقل قول های تصادفی در وردپرس
 نقل قول های تصادفی در وردپرس چگونه نمایش داده میشوند؟ نقل قول‌ها از طرف افراد...
نمایش نسخه پی دی اف مطالب در وردپرس
0
نمایش نسخه پی دی اف مطالب در وردپرس با PDF.js Viewer
نمایش نسخه پی دی اف مطالب در وردپرس با چه افزونه ای انجام میشود؟ آیا...
فوتر وردپرس
0
فوتر وردپرس و گزینه‌ هایی که باید به آن اضافه شوند
به فوتر وردپرس  چه امکاناتی باید افزوده شود؟ آیا نمی دانید چه چیزی را در...
1 2 3 29

درباره نویسنده



نظرات کاربران



دیدگاهتان را بنویسید

مطالب مرتبط